Nederland wil discussie over schaalvergroting containervaart

Nederland wil in internationaal verband een brede discussie beginnen over de schaalvergroting in de containervaart. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, naar aanleiding van de containerramp met de MSC Zoë.
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
Nederland wil weten of de regelgeving in de containervaart nog wel in de pas loopt met de schaalvergroting. Dat blijkt uit een brief die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De minister legt in de brief in detail uit wat ze probeert te bereiken bij de International Maritime Organization (IMO). Die organisatie maakt afspraken over de regelgeving op zee.
Begin 2019 raakte het containerschip MSC Zoë in de problemen boven de Waddeneilanden. In de hoge golven vielen honderden containers overboord. Er spoelde van alles aan op de Friese stranden, maar een groot deel van de containers is nooit teruggevonden.
Om het Nederlandse voorstel voor een brede discussie over de containervaart te onderbouwen, is er volgens de minister een nieuw onderzoek nodig naar het water dat bij kleinere containerschepen over dek spoelt. Dat onderzoek wordt op dit moment opgestart, meldt de minister.
Het is volgens de minister nog steeds niet mogelijk om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden af te sluiten. In Duitsland en Denemarken is er 'geen draagvlak' voor, meldt de minister. "Zelfs als die bereidheid er wel zou zijn geweest, dan zou een dergelijk voorstel in IMO weinig kans maken."
De minister wil wel dat containerschepen verplicht worden een elektronisch meetinstrument te gebruiken, dat aangeeft hoe scheef een schip hangt als het slingert op de golven. En als het aan Nederland en Duitsland ligt, worden de waarschuwingen die bij slecht weer gegeven worden op de vaarroutes boven de Waddeneilanden nu ook opgenomen in de officiële beschrijving van die routes.