De Hoop (PvdA) over plan voor 'klimaatticket': "Ook dat hoort bij bestaanszekerheid"

Habtamu de Hoop © ANP
GroenLinks, PvdA en de ChristenUnie lanceren op Prinsjesdag een plan om het openbaar vervoer in Nederland voor iedereen betaalbaar te maken. Aanleiding voor het plan is de zorgen die de partijen hebben over de betaalbaarheid van het ov.
"Ik maak me grote zorgen", zegt Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid voor de PvdA. "De NS heeft al aangekondigd met een spitstarief te komen waarin de prijzen wel tien procent stijgen. Terwijl een treinkaartje nu al duur is."
De drie fracties komen daarom met plannen om de begroting voor het komende jaar, die komende dinsdag op Prinsjesdag officieel wordt gepresenteerd, aan te passen.
Onderdeel daarvan is een zogenaamd klimaatticket: voor 47 euro per maand kunnen mensen zo'n ticket kopen en onbeperkt gebruik maken van trein, bus, metro en tram.

Wommels

In zijn eigen woonplaats Wommels speelt het probleem van slecht openbaar vervoer ook, merkt De Hoop. "De basisschool in mijn dorp kan geen nieuwe stagiaires krijgen, omdat die twintig minuten moeten lopen van het busstation naar de school. Dan lopen ze liever stage op een plek waar de bereikbaarheid veel beter is."

Klimaatticket

De inspiratie voor een klimaatticket komt niet alleen uit de eigen omgeving, maar ook uit andere landen. "Kijk naar het buitenland: in Duitsland en Oostenrijk hebben ze een klimaatticket, in Luxemburg is het bijna gratis. Waarom doen wij dat niet?"
Buro de Vries zoekt het uit! Mooie documentaires, interessante gasten en verrassende gesprekken. Buro de Vries gaat gemoedelijk de diepte in. Met veel aandacht voor natuur, cultuur en geschiedenis. De deuren van het Bureau zijn zondag open van 11.00 tot 13.00 uur. Zondagavond om 21.00 uur wordt het programma herhaald.
"Voor vier miljard zou je voor heel Nederland het openbaar gratis kunnen maken", zegt De Hoop. "Zo gek doen we het niet, maar voor een paar honderd miljoen euro wel. En dat kunnen we betalen door verschillende belastingen te verhogen, voor bedrijven en over aandelen bijvoorbeeld. Dat levert ons een half miljard op."

Scepsis

Age Hartsuiker, die voor Heerenveen Lokaal in de gemeenteraad van Heerenveen zit en in Jubbega woont, heeft er een hard hoofd in. "In het buitengebied kun je niet zonder auto. De bus doet er veel te lang over. Bovendien zie ik dat de bus 's ochtends en 's avonds in de spits wel vol zit, maar daartussenin maken de mensen er bijna geen gebruik van, dan is het niet rendabel."
We moeten ophouden met het rendementsdenken.
Habtamu de Hoop
De Hoop vindt dat geen argument. "Wij moeten stoppen met dat rendementsdenken. Het gaat erom dat openbaar vervoer voor álle mensen bereikbaar en betaalbaar moet zijn. Ook dat hoort bij bestaanszekerheid."
Habtamu de Hoop (PvdA), Sieger Dijkstra (VNO-NCW) en Age Hartsuiker (Heerenveen Lokaal) © Omrop Fryslân, Geartsje de Vries
Sieger Dijkstra, voorzitter van ondernemersvereniging VNO-NCW Noord, wil graag dat het Noorden voorop loopt in andere oplossingen voor mobiliteit. "Laten we juist in het Noorden experimenteren en zorgen dat we een alternatief hebben, als de bus straks echt te duur wordt."
Hij heeft er ook wel wat gedachten over: "Misschien kunnen we beginnen met een soort van Noordelijke Uber, waarbij mensen elkaar meenemen. En hoe kunnen we straks de zelfrijdende auto's op een effectieve manier inzetten?"