Harlinger rederij heeft primeur met systeem tegen containerverlies, drie jaar na reprimande

Directeur ship management Robert-Jean Dupuis van JR Shipping in Harlingen © Omrop Fryslân/Remco de Vries
Met een nieuw systeem dat het overboord slaan van containers moet voorkomen, wil JR Shipping de internationale scheepvaart veiliger maken. Drie jaar geleden kreeg het bedrijf een tik op de vingers, nadat een schip door onzorgvuldige belading zeven containers verloor boven de Waddeneilanden.
Het nieuwe computersysteem is niet alleen bedoeld om op een tocht de vracht te beveiligen, maar kan ook worden gebruikt om de containers bij het laden zorgvuldig en veilig te stapelen en aan elkaar te koppelen. Op die manier zouden kritieke situaties op zee voorkomen kunnen worden.

JR Shipping

JR Shipping uit Harlingen heeft vijftien zogenoemde 'container feeder'-schepen, relatief kleine containerschepen in vergelijking met de mammoetschepen van rederijen zoals Maersk, HMM en MSC.
De grootste schepen van JR Shipping kunnen zo'n 1.400 containers vervoeren. De grootste containerschepen van HMM en andere grote rederijen kunnen meer dan 20.000 containers vervoeren.
De OOCL Rauma is het eerste schip dat het nieuwe systeem gaat gebruiken. Dat schip verloor in februari 2020 nog zeven containers boven de Waddeneilanden op de Noordzee.

"Onze schepen varen hier regelmatig"

Directeur ship-management Robert-Jean Dupuis van JR Shipping heeft een duidelijke reden waarom het bedrijf met het systeem begint: "We zijn een Friese rederij en we hebben veel collega's die naar de Waddeneilanden gaan. Daar genieten we allemaal van. En niet onbelangrijk: onze schepen varen hier regelmatig."
De Rauma © Shutterstoc, Martin Lueke
Maar ook het incident met de Rauma in 2020 waarvoor zij zich moesten verantwoorden, speelt een belangrijke rol, zegt Dupuis. "Deze zaak is behandeld bij het tuchtcollege, daar heeft men een aantal ideeën straks die we hebben opgepakt. Wij hebben de start-up GBMS gevonden die mogelijkheden zagen om met de huidige technologie wat op te zetten."

Het systeem

Het systeem is ontwikkeld door Michiel Gunsing and Joris Brouwer, twee oud-medewerkers van kennisinstituut Marin, die de start-up GBMS hebben opgezet. Het gaat om het zogenoemde 'GBMS SaaS Warning System.' Het moet per schip apart worden ingeregeld.
"Het computersysteem vertaalt dit naar krachten die op containers komen", legt Dupuis uit. "Het systeem is zodanig ontwikkeld dat op het moment je veilig in de haven ligt en je wilt toetsen wat er op je reis gaat plaatsvinden, dat je dit kunt nabootsen. Zo weet je wat je te wachten staat en wat je kunt doen."

Voordelen

De bemanning van het schip is er blij mee: "Zij hebben het hele proces begeleid met de twee ontwikkelaars. Het voordeel voor de bemanning is dat ze 'real-time' kunnen zien wat er gebeurt. En een bijkomend voordeel is dat zodra ze de laadplannen krijgen, eigenlijk in een paar minuten tijd inzicht krijgen in wat er moet gaan gebeuren. Het is een enorme tijdsbesparing."
De rederij verwacht dat andere rederijen het systeem ook zullen omarmen. Verschillende terminals in Rotterdam zouden al belangstelling hebben en andere vervoerders volgen de ontwikkelingen.
Een van de containers die OOCL Rauma verloor © ANP
Het systeem is nog wel afhankelijk van het type schip. "Je kunt het niet 'plug and play' overal installeren," legt Dupuis het uit. JR Shipping zet daarom eerst in op twee schepen: de OOCL Rauma en de Ensemble.

Risico's

En ook al is het risico op containerverlies niet heel groot en wordt het met het systeem nog kleiner, andere risico's blijven. "Ik maak me nog steeds zorgen over de kwaliteit van het beladen van een container. Als dat niet goed gebeurt, dan kan tijdens een reis een lading in zo'n container gaan schuiven. De ervaring leert dat de uiterste consequentie is dat zo'n container overboord kan gaan slaan."