Week 8

Trainingen week 8

Training 1 3 x 9 minuten hardlopen, tussendoor 2 minuten wandelen Training 2 3, 5, 7, 5, 3 minuten hardlopen, tussendoor 1 minuut wandelen Training 3 9, 7, 5, 3 minuten hardlopen, tussendoor 2 minuten (9, 7) of 1 minuut (5, 3) wandelen
(advertinsje)

13 september: de Simmer yn Fryslân-loop

    Podcast week 8

    • Fit mei Femke: wike 8 - training 1
    • Fit mei Femke: wike 8 - training 2
    • Fit mei Femke: wike 8 - training 3

    De podcasts van Fit mei Femke voor week 8 staan nu klaar! Elke week komen er drie nieuwe trainingen online. Die zijn hieronder te beluisteren. Ook zijn de podcasts te beluisteren op de Omrop-app, maar dan moet je wel de beschikking hebben over internet terwijl je hardloopt. De podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

    Wil je de podcasts downloaden en zelf op jouw telefoon of mp3-speler zetten? Dat kan natuurlijk ook. Je kunt kiezen voor een podcast met of zonder muziek.
    Voor PC/laptop: Klik met de rechter muisknop op de link hieronder en kies voor 'Link opslaan als'.
    Voorr Android: Houd de link van de podcast ingedrukt en kies dan voor 'link opslaan'. De podcast is dan te vinden in 'Downloads' (werkt alleen in browser, niet in omrop-app)
    Voor iOS: de podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

    Podcasts week 8 met muziek:
    Download hjir de podcast 'wike 8 - training 1 - mei muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 8 - training 2 - mei muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 8 - training 3 - mei muzyk'

    Podcasts week 8 zonder muziek:
    Download hjir de podcast 'wike 8 - training 1 - sûnder muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 8 - training 2 - sûnder muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 8 - training 3 - sûnder muzyk'

    De podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

    Doe mee aan de Fit mei Femke-clinic

    Kun je wel wat hulp gebruiken bij je Fit mei Femke-training? Dan is dit je kans! Onze coach Jaring de Groot geeft drie keer een clinic, op 16 juli (Koudum), 11 augustus (Makkum) en 5 september (Leeuwarden). Hij loopt met jou één van de trainingen helemaal door, inclusief warming up en cooling down. In totaal duurt de clinic een uurtje. Meedoen is gratis en opgeven is niet nodig. Iedereen is welkom! Hier alle informatie op een rijtje: Donderdag 16 juli: Camping De Kuilart, De Kuilart 1, Koudum, 10:00 uur Dinsdag 11 augustus: Camping De Holle Poarte, De Holle Poarte 2, Makkum, 14:00 uur Zaterdag 5 september: Omrop Fryslân, Zuiderkruisweg 2, Leeuwarden, 14:00 oere

    Hardloopcoach Jaring de Groot over supercompensatie en blessures

    Supercompensatie is één van de belangrijkste trainingsprincipes. Het is de basis van waarom je van hardlooptraining beter wordt, als je maar genoeg tijd neemt om tot rust te komen. Je train en daardoor wordt de balans in je lichaam verstoord. De training zorgt ervoor dat aan het eind van de training de inspanning ook genoeg is.

    Na de training zal het lichaam moeten herstellen. Als het herstel goed genoeg is, zal dit tot net boven het basisniveau zijn. Je krijgt dus extra energie! Als je daarna niet meer traint, dan zal het niveau weer uitkomen op de prestatie van voor de training.

    Een keer per week trainen
    is niet genoeg. De periode tussen beide trainingen is te groot en daardoor wordt niets opgebouwd. Twee keer in de week trainen is dus minimaal en drie is optimaal. Maar als er niet genoeg herstel is, dan is de kans op blessures ook groter.

    De meeste blessures bij het hardlopen zijn die aan de voeten, enkels, scheenbeen, knieën, rug en heupen. Hier een aantal tips om blessures te voorkomen:
    • Maak er een gewoonte van om voor de training tien minuten te lopen.
    • Doe na het lopen een aantal rek- en strekoefeningen.
    • Probeer tussen de trainingen door een dag rust te houden. Zo kan het lichaam bijkomen en is de kans op blessures door overbelasting veel kleiner.
    • Probeer zoveel mogelijk op de verharde ondergrond te lopen. Dit is stabiel voor een beginnende loper.
    • Doe ook eens een andere sport naast het hardlopen, bijvoorbeeld fietsen of zwemmen.
    • Schrijf op wat je hebt gedaan. Zo krijg je een patroon in jouw trainingsopbouw en kun je ook zien als je teveel of te weinig hebt gedaan.

    Raak je wel geblesseerd, neem dan wat extra rust en schakel mogelijk een specialist in. Bespreek daarmee ook wat het best is om het trainingsprogramma weer op te pakken.

    Jaring de Groot

    (advertinsje)