Week 6

Trainingen week 6

Training 1 10, 6, 4 minuten hardlopen, tussendoor 2 minuten wandelen (10 minuten) en 1,5 minuut wandelen (6 en 4 minuten) Training 2 15 minuten hardlopen Training 3 2 x 8 minuten en 1 x 5 minuten hardlopen, tussendoor 2 minuten wandelen Wij zijn nu in week 6. Voor de beginnende hardlopers wordt het nu wel heel moeilijk om op tijd fit te zijn voor de Simmer yn Fryslân-loop op 13 september. Maar heb je al een aardige basisconditie of loop je al wat langer, dan kun je nog wel instromen bij 'Fit mei Femke'.
(advertinsje)

Podcast week 6

    De podcasts van Fit mei Femke voor week 6 staan nu klaar! Elke week komen er drie nieuwe trainingen online. Die zijn hieronder te beluisteren. Ook zijn de podcasts te beluisteren op de Omrop-app, maar dan moet je wel de beschikking hebben over internet terwijl je hardloopt. De podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

    Wil je de podcasts downloaden en zelf op jouw telefoon of mp3-speler zetten? Dat kan natuurlijk ook. Je kunt kiezen voor een podcast met of zonder muziek.
    Voor PC/laptop: Klik met de rechter muisknop op de link hieronder en kies voor 'Link opslaan als'.
    Voor Android: Houd de link van de podcast ingedrukt en kies dan voor 'link opslaan'. De podcast is dan te vinden in 'Downloads' (werkt alleen in browser, niet in omrop-app)
    Voor iOS: de podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

    Podcasts week 6 met muziek:
    Download hjir de podcast 'wike 6 - training 1 - mei muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 6 - training 2 - mei muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 6 - training 3 - mei muzyk'

    Podcasts week 6 zonder muziek:
    Download hjir de podcast 'wike 6 - training 1 - sûnder muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 6 - training 2 - sûnder muzyk'
    Download hjir de podcast 'wike 6 - training 3 - sûnder muzyk'

    De podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

    Doe mee aan de Fit mei Femke-clinic

    Kun je wel wat hulp gebruiken bij je Fit mei Femke-training? Dan is dit je kans! Onze coach Jaring de Groot geeft drie keer een clinic, op 16 juli (Koudum), 11 augustus (Makkum) en 5 september (Leeuwarden). Hij loopt met jou één van de trainingen helemaal door, inclusief warming up en cooling down. In totaal duurt de clinic een uurtje. Meedoen is gratis en opgeven is niet nodig. Iedereen is welkom! Hier alle informatie op een rijtje: Donderdag 16 juli: Camping De Kuilart, De Kuilart 1, Koudum, 10:00 uur Dinsdag 11 augustus: Camping De Holle Poarte, De Holle Poarte 2, Makkum, 14:00 uur Zaterdag 5 september: Omrop Fryslân, Zuiderkruisweg 2, Leeuwarden, 14:00 oere

    Jaring de Groot: "Met bonzend hart"

    We lopen nu een aantal weken, maar hoe snel moet ik eigenlijk lopen? Tot nu toe is de regel om zeker niet te snel te lopen, zodat je je ademhaling nog steeds onder controle hebt. We lopen in een rustig tot heel rustig tempo.

    Bij hardlopen zijn twee hartslagen van groot belang. De rusthartslag en de maximale hartslag. De rusthartslag kun je het beste opnemen wanneer je ’s ochtends in bed ligt. Leg je duim op je pols en tel dan 15 seconden lang het aantal slagen. Doe dat aantal keer vier en weet je wat je hartslag per minuut is. De hartslag moet dan tussen de 60 en 80 zitten. Hoe beter de conditie, hoe lager de hartslag.

    Bij inspanning doe je hetzelfde. Voor het berekenen van je maximale hartslag is er een rekenformule; 220 – je leeftijd (vrouwen mogen net iets hoger zitten op 226) en nog eens 10 eraf. Maar wij trainen vooral met een lage hartslag. Dan moet je denken aan 220 minus de leeftijd en dan 40 of 50 slagen er nog af.

    Om de hartslag te bepalen kun je speciale sporthorloges krijgen die je hartslag aangeeft.

    Jaring de Groot

    13 september: de Simmer yn Fryslân-loop

      (advertinsje)