Week 1

Trainingen week 1

Training 1 7 x 1 minuut hardlopen, tussendoor 2 minuten wandelen Training 2 2 x 2 minuten en 5 x 1 minuut hardlopen, tussendoor 2 minuten wandelen Training 3 3 x 2 minuten en 4 x 1 minuut hardlopen, tussendoor 2 minuten wandelen
(advertinsje)

Podcasts week 1

  • Fit mei Femke: wike 1 - training 1
  • Fit mei Femke: wike 1 - training 2
  • Fit mei Femke: wike 1 - training 3

Hier zijn ze dan: de eerste podcasts van Fit mei Femke! Elke week komen er drie nieuwe trainingen online. Die zijn hieronder te beluisteren. Ook zijn de podcasts te beluisteren op de Omrop-app, maar dan moet je wel de beschikking hebben over internet terwijl je hardloopt. De podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

Wil je de podcasts downloaden en zelf op jouw telefoon of mp3-speler zetten? Dat kan natuurlijk ook. Je kunt kiezen voor een podcast met of zonder muziek.
Voor PC/laptop: Klik met de rechter muisknop op de link hieronder en kies voor 'Link opslaan als'.
Voorr Android: Houd de link van de podcast ingedrukt en kies dan voor 'link opslaan'. De podcast is dan te vinden in 'Downloads' (werkt alleen in browser, niet in omrop-app)
Voor iOS: de podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

Podcasts week 1 met muziek:
Download hjir de podcast 'wike 1 - training 1 - mei muzyk'
Download hjir de podcast 'wike 1 - training 2 - mei muzyk'
Download hjir de podcast 'wike 1 - training 3 - mei muzyk'

Podcasts week 1 zonder muziek:
Download hjir de podcast 'wike 1 - training 1 - sûnder muzyk'
Download hjir de podcast 'wike 1 - training 2 - sûnder muzyk'
Download hjir de podcast 'wike 1 - training 3 - sûnder muzyk'

De podcasts zijn ook te vinden op iTunes.

Hardloopcoach Jaring de Groot geeft tips voor de eerste training

Klaar voor de eerste trainingsweek? Heb je de introductie al doorgelezen? Doe dat wel, daar staan belangrijke dingen in. Ik begin hier met vijf tips.

Vijf tips voor de eerste drie weken
1. In het trainingsprogramma wisselen we hardlopen en wandelen met elkaar af. De ademhaling wordt weer wat rustiger bij het wandelen en blessures aan spieren en gewrichten als gevolg van overbelasting kunnen zo worden voorkomen.

2. Houd je in het begin niet met afstanden bezig, maar alleen met tijd. Tempo is dus niet van belang.

3. Leg jezelf de discipline op om drie keer per week te hardlopen. Dit volgens het podcastprogramma. Alleen op die manier kan je een verantwoorde conditie opbouwen. Het lijkt veel en het vraagt vaak ook om een verandering van je leefpatroon. Maar jij wil jouw 5 km halen en dan moet er ook wat gebeuren.

4. Het begin is altijd lastig. Maar aan het eind van de derde week komt er toch vaak beleving bij het hardlopen. Jouw energiehuishouding verandert, je voelt je fitter en waarschijnlijk zal je gezonder gaan eten.

5. Snelheid bij het hardlopen is mooi, maar het lopen vraagt nogal wat van je spieren, pezen, gewrichten, hart en bloedvaten. Zorg ervoor dat de 5 km haalbaar is zonder te wandelen. En na 13 september kan je aan jouw snelheid gaan werken.

Nog een paar interessante websites over hardlopen:
www.runinfo.nl
www.prorun.nl
www.runnersweb.nl
www.atletiek.nl
www.sportzorg.nl

Jaring de Groot

13 september: de Simmer yn Fryslân-loop

    (advertinsje)