Topcijfers voor Omrop Fryslân tijdens ijzel

08 jan 2016 - 16:01

Meer dan de helft van de Friese bevolking heeft de afgelopen winterdagen de berichtgeving van Omrop Fryslân gevolgd. Het ijzelweer had Fryslân in de greep. Als de regionale zender van de provincie Fryslân heeft Omrop Fryslân er alles aan gedaan om de Friese gemeenschap te informeren over de gladheid. De Omrop heeft daarmee in een grote behoefte voorzien. Er kwamen honderden reacties binnen van mensen over hoe blij zij met de informatievoorziening waren. “Dit is waar de Omrop er voor is”, luidde een van die reacties.

Hoofdredacteur Klaas Geert Bakker: ‘’Omrop Fryslân was de afgelopen dagen de belangrijkste en meest actuele bron van informatie over de gladheid. Welke scholen zijn gesloten, waar is het gevaarlijk om te komen en waar niet? Maar ook: hoe kan de Friese bevolking elkaar hulp bieden. De kracht van de gemeenschap werd duidelijk zichtbaar, met de Omrop als intermediair. Dat heeft geleid tot hoge kijk-, luister- en onlinecijfers die aantonen dat Omrop Fryslân een belangrijke functie vervult in de Friese gemeenschap.”

Televisie en radio
Tijdens de ijzeldagen heeft meer dan de helft van de Friese bevolking naar de programma’s van Omrop Fryslân gekeken. Naast de uitzending van 18.00 uur trok met name de ‘extra Hjoed’ om 13.00 uur veel publiek, elke dag tienduizenden kijkers. Vaak bleven de televisies in de Friese huiskamers de hele middag afgestemd op Omrop Fryslân, met de ‘ekstra Hjoed’ en het radioprogramma live in beeld. Het dagbereik van Omrop Fryslân Televisie was op deze dagen ongeveer drie keer hoger dan normaal.

Online media
Op de website en de app van Omrop Fryslân waren er drie keer zoveel bezoeken als op een gewone dag. Veel mensen hebben de liveblog gevolgd en hielden ‘It Waar’ van Piet Paulusma in de gaten. Ook werd het ijzelweer flink gevolgd op de social media van de Omrop. Op Facebook werden vooral filmpjes over ijzelpret, zoals het schaatsen op straat, en overlast veel bekeken. Sommige filmpjes werden door honderdduizenden mensen bekeken. In drie dagen tijd heeft facebook.com/omropfryslan er dan ook 2.500 likes bijgekregen. Verder stond #omropfryslan bij de trending topics van Nederland op Twitter.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Marketing & Communicatie van Omrop Fryslân: 058 299 7876.

Deel dit bericht op:
(advertinsje)