Groeiend aantal luisteraars voor Omrop Fryslân

22 mrt 2017 - 12:53

Steeds meer mensen stemmen af op de radioprogramma’s van Omrop Fryslân. Dat blijkt uit de laatste meting van de luistercijfers in het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Omrop Fryslân was in de eerste maanden van 2017 met afstand marktleider in Fryslân met een marktaandeel van 20,6%. Dat marktaandeel is meer dan twee keer zo groot als het marktaandeel van twee grote landelijke muziekzenders, die na de Omrop de best beluisterde radiostations van Fryslân zijn.

De luistercijfers van Omrop Fryslân zitten sinds de tweede helft van 2015 in de lift. In maart van dat jaar kwam de Omrop met een nieuwe radioprogrammering. De luistercijfers zijn daarna steeds gegroeid. Over heel 2016 berekend haalde Omrop Fryslân met de radio-uitzendingen een marktaandeel van 18,9%. Het marktaandeel geeft het percentage radioluisteraars aan dat afstemt op een radiozender en is een belangrijke graadmeter van het Nationaal Luister Onderzoek. Het NLO onderzoekt het radioluistergedrag van de Nederlandse bevolking en wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau GFK onder een representatieve steekproef van de bevolking van 10 jaar en ouder. Kijk voor meer informatie over het Nationaal Luister Onderzoek op: http://www.nationaalluisteronderzoek.nl/.

Naast het Nationaal Luister Onderzoek laat Omrop Fryslân sinds 2012 ook onderzoek doen naar bereikscijfers door onderzoeksbureau Kien. Dat onderzoek wordt ieder kwartaal online uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 800 – 900 inwoners van Fryslân. De onderzoeksresultaten van Kien bevestigen het beeld van de groeiende luistercijfers uit het NLO. Op basis van die onderzoeksresultaten blijkt dat Omrop Fryslân in alle leeftijdsgroepen meer luisteraars trekt. Het gemiddelde maandbereik in 2016 is in vergelijking met 2014 in alle leeftijdscategorieën flink toegenomen. Het gaat dan om het aantal mensen dat gemiddeld per maand naar de Omrop geluisterd heeft. De meeste groei is gerealiseerd in de leeftijdscategorieën 60+ (15% stijging naar 42,5% maandbereik) en 30-39 jaar en 40-49 jaar (beide 13% groei naar respectievelijk 28,6% en 30,4% maandbereik).
Kijk voor meer informatie over Buro Kien op: https://www.kienonderzoek.nl/.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Marketing & Communicatie: 058 299 7876.

(advertinsje)