Topdrukte voor erotische winkels in coronatijd; verkoop is verdubbeld

Sinds de uitbraak van de coronacrisis heeft Euphoria het een stuk drukker gekregen in hun erotische winkels in Heerenveen en in Leeuwarden. Ze verkopen veel meer seksartikelen. "Die verkoop in de winkel is wel met veertig, vijftig procent toegenomen", vertelt Mieneke ter Maat. "En in de webshop is dat nog meer. We hebben onze handen vol."
© ANP
Populair zijn 'speeltjes' die op afstand te bedienen zijn. "De partnervibrator kun je via een app op afstand bedienen, dan kun je dus seksueel contact hebben, ook al zit die ander aan de andere kant van de wereld. Dat is in deze tijd natuurlijk geweldig."
In het begin van de corona-uitbraak maakte ze zich nog wel zorgen over de zaak. "In april dacht ik nog, die komt niet goed, maar daarna nam het een vlucht en werd het heel druk."

Alle leeftijden

Mensen kunnen minder makkelijk daten in deze tijd, is dat een nieuwe groep die de artikels koopt? "Eigenlijk komen ze wel in alle leeftijdscategorieën. Mensen zitten meer thuis. Ze kopen speeltjes die je samen kunt gebruiken of die je alleen kunt gebruiken. In de winkel is het minder anoniem dan online, maar we merken dat mensen het fijn vinden om goede raad te krijgen geven en meer informatie. We merken dat er wel behoefte aan is. Ze beginnen vaak met de vraag 'het zal wel een rare vraag zijn', maar wij vinden niks raar."

Naam op de kont

Door corona merken ze wel dat zaken meer bespreekbaar zijn. Ze zijn zelfs sponsor van een sportteam. "We sponsoren het rugbyteam van Heerenveen. Onze naam staat netjes op de kont, op de achterkant van het broekje."
Ze kunnen de drukte nog wel aan. "We werken wel meer uren. Soms is het spannend, maar dat hoort bij ons vak."
Mieneke ter Maat