Partijen krijgen grootste deel van schadeclaims containerramp vergoed door MSC

De partijen die schade ondervonden door de containerramp met de MSC Zoe, krijgen het grootste gedeelte van hun schadeclaims vergoed door de rederij. Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief die Rijkswaterstaat, als coördinator van de schade-afhandeling, een tijd geleden al verzonden heeft aan alle betrokken bestuurders en directeuren.
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
Rijkswaterstaat heeft het eindbod, dat is uitonderhandeld met rederij MSC, bij alle betrokken partijen neergelegd. Deze partijen moeten nu besluiten of ze akkoord gaan met het eindbod van de rederij.
het eindbod houdt onder andere in dat MSC het grootste deel van de schadeclaims vergoedt, behalve de overheadkosten. Het gaat in dit geval bijvoorbeeld om loonkosten, die indirect door de organisatie zijn gemaakt.

Inhoud eindbod

Ook komt er een fonds van zo'n 725.000 euro voor wanneer er in de toekomst nog afval moet worden opgeruimd. MSC betaalt verder 268.000 euro aan het Fishing for Litter-programma en 218.000 euro aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor toekomstige bergingen op de Noordzee. Daarnaast zal de rederij de helft van een nog uit te voeren milieu-onderzoek voor rekening nemen. Het gaat waarschijnlijk om een bedrag van ongeveer een half miljoen euro.
Verslaggever Remco de Vries over het eindbod
Rijkswaterstaat adviseert alle betrokken partijen akkoord te gaan met het eindbod van MSC. Gebeurt dat niet, dan vreest Rijkswaterstaat dat MSC het totale bod laat vervallen.
Wanneer de partijen akkoord gaan met het eindbod, dan wil de rederij zich in de toekomst vrijwaren van verdere aansprakelijkheid.
Lees alles over de containerramp in het dossier.