Coronacrisis doodsteek voor Reisburo Franeker: "De hele wereld zit op slot"

Reisburo Franeker houdt op te bestaan. Na vijf keer het beste reisbureau van Fryslân geweest te zijn en met vier keer een plek in de Nederlandse top drie, valt door de coronacrisis nu het doek.
© Google Streetview
Een drama voor Jeannet Diemers-Hospes en haar zes werknemers. "Dit is de enige keuze die wij nog zagen", zegt Diemers-Hospes. "Deze crisis is desastreus. De hele wereld zit op slot."

Groot drama

"Dit is echt een groot drama", begint een emotionele Diemers-Hospes haar verhaal. "Op 15 maart is de corona van start gegaan en vanaf toen hebben we alle scenario's berekend. Dit hebben we elke dag wel gedaan. We moeten aan al onze verplichtingen voldoen, zoals de betalingen, maar dat wordt lastig als niemand boekt. We zagen het einde zodoende wel aankomen, maar het is onvoorstelbaar hoe snel het gegaan is."
Toen de crisis begon, waren de gevolgen meteen te merken in de branche. "Daarna is het compleet ingezakt en werd geen enkele reis meer geregeld. Elke dag hopen we op nieuw perspectief, maar dat kwam er niet." Ook zelf oplossingen zoeken was lastig. "We hebben mensen gebeld om hun reis te annuleren voor de zomer, want dan waren de kosten lager. Maar ook dat was niet te doen op een bepaald moment."
© Omrop Fryslân, Onno Falkena
Volgens Diemers-Hospes is de coronacrisis de grootste crisis die ze ooit meegemaakt heeft. "We hebben veel crisissen doorstaan. Denk maar aan vulkaanuitbarstingen, de Golfoorlog, SARS, 9/11", vervolgt Diemers-Hospes haar verhaal. "Maar dit is echt desastreus en een hele grote crisis."
Een perspectief zag ze dan ook niet meer. "We mogen nu weer op vakantie, maar zo makkelijk ligt het niet." De nieuwe boekingen komen niet snel binnen, want mensen blijven eerst weg. "De enige boekingen die we hebben, zijn met name omboekingen. Van afgelopen maart naar volgend jaar. Mensen staan echt niet in de rij voor het vliegtuig."

Ander model

Diemers-Hospes gaat nu door als zelfstandige. "Het verdienmodel is heel krom", zegt ze. "We krijgen pas geld als de klant echt weg is. Dat moet anders."
Jeannet Diemers-Hospes van Reisburo Franeker