Branchevereniging voor de chartervaart: 'Coronaprotocol zal de sector niet redden'

Om maandag weer los te kunnen met gasten op schepen, heeft de vereniging voor de chartervaart een protocol opgesteld met maatregelen. Zo'n protocol was een wens van de bruine vloot, zodat ze weer aan de slag kunnen. Het is echter niet de redding voor de sector, zegt branchevereniging BBZ.
Bruno float nije placeholder
Paul van Ommen, van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ): "Het kan voor enkele ondernemers, afhankelijk van hun financiële situatie, net een zetje de goede kant op zijn." Maar de situatie is voor iedere schipper weer anders. "Er zijn mensen die meer moeten afbetalen of net geïnvesteerd hebben."
"Wat natuurlijk ook heel erg belangrijk is, is om te weten hoe lang dit nog gaat duren." Iedere week of maand dat deze situatie langer duurt, wordt het probleem volgens Van Ommen groter. "We verwachten ook eigenlijk dat de echte klap volgend jaar pas gaat komen."

Maatwerk

Hoe de schippers het protocol kunnen toepassen, wordt volgens Van Ommen maatwerk. "Sommige schippers zeggen dat ze er niks mee kunnen." Er mag namelijk maar een beperkt aantal mensen meevaren, maar sommige schippers hebben bijvoorbeeld al veel mensen aan boord die verschillende onderdelen van het schip moeten bedienen.
Van Ommen: "Anderen zeggen er wel wat mee te kunnen, hetzij met een sterk gereduceerde capaciteit. Maar dan nog wordt het zorgen dat je tijdens het zeilen zo min mogelijk beweging maakt, om te voorkomen dat mensen met elkaar in aanraking komen."
Er moet in ieder geval geld worden verdiend. "Wij kijken met belangstelling naar wat schippers gaan doen. De vereniging bemoeit zich daar over het algemeen niet mee. Ik zie van alles voorbijkomen, maar waar het op uit zal komen, weet ik niet."

Noodfonds

Het protocol helpt een deel van de sector, maar de BBZ wil graag dat de overheid een noodfonds opzet. "We weten dat ze een voorkeur hebben om met generieke maatregelen de hele industrie op poten te houden, maar wij denken dat we daarmee niet iedereen kunnen redden."
Volgens Van Ommen is er een uitzondering nodig voor de chartervaart, omdat het niet alleen ondernemers betreft, maar ook schepen. Als een schip in een faillissement terechtkomt, is de kans groot dat het verloren gaat. "Veel schepen zijn onvervangbaar omdat het om erfgoed gaat, maar er is ook sprake van enorme kapitaalvernietiging als de schepen bij faillissement onverkoopbaar zijn."
Paul van Ommen van de Vereniging voor Beroepschartervaart
© Omrop Fryslân, Jeroen Boersma