Komt de onafhankelijkheid van Friese kranten in gevaar bij NDC-verkoop?

Wat betekent de slechte financiële situatie van de NDC voor de Friese kranten? Als de NDC niet binnen twee jaar zelfstandig verder kan, worden ze verkocht, zegt NDC-directeur Pier Baarsma. De uitgever van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad zit al twee jaar diep in de rode cijfers. Huub Wijfjes, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen, zegt dat het alle kanten op kan gaan.
© Omrop Fryslân, Wytse Vellinga
Het is een bekend verschijnsel dat managers na overname van een topbedrijf eerst de crisis uitroepen, om daarna - als het weer beter gaat - te kunnen oogsten, zegt Wijfjes. Of het ook daadwerkelijk beter zal gaan , is niet te zeggen, want niemand weet wat de toekomst van een mediaonderneming zal brengen. Je kunt alleen maar hopen dat investeringen genoeg zullen opleveren om een bedrijf winstgevend te kunnen maken, aldus Wijfjes.

"Onafhankelijkheid hoeft niet in gevaar te komen"

In het verleden werd over overnames veel negatiever gedacht dan nu, zegt Wijfjes. Een overname hoeft niet te betekenen dat de pluriformiteit en onafhankelijkheid van kranten in gevaar komen. Wel kan het redactioneel gevolgen hebben wanneer alles efficiënter gemaakt moet worden.
Dat kan op meerdere plaatsen in het bedrijf, zegt Wijfjes. Gewoonweg wordt onderzocht hoe het drukken van de krant efficiënter kan, maar dat is bij de NDC al goed geregeld. Een andere optie zou dan maatregelen op de redactie zijn. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn dat er geen twee verslaggevers naar een voetbalwedstrijd gaan, maar één. Wat ook wel gedaan wordt, volgens Wijfjes, is het samenvoegen van online-redacties. Een website vullen kun je overal doen. Daar hoef je niet voor in Leeuwarden te zijn.
© Omrop Fryslân

Nieuwe koers

Directeur Baarsma zegt dat de eerste resultaten binnen zijn van de nieuwe koers. Meer inkomsten uit online, extra drukorders en nieuwe advertentiecontracten. Maar ook inkomsten uit de verkoop van koffie en wijn. Dat laatste lijkt Wijfjes een idee uit de marketinghoek. Hij vindt dat een journalistiek bedrijf zijn inkomsten moet halen uit 'de krantenomgeving'. Het idee is om bijvoorbeeld magazines te maken die gefinancierd worden met geld uit het bedrijfsleven. Daar is veel behoefte aan.
De NDC heeft de moed nog niet opgegeven, zegt directeur Baarsma. Of ze binnen twee jaar het tij kunnen keren, is nog maar de vraag, denkt Wijfjes.
"Ze investeren wel degelijk, alleen is het de vraag of het voldoende is om overeind te kunnen blijven op lange termijn. NDC verkondigt dat het over twee jaar gezond is, maar waar de extra omzet vandaan moet komen, is onvoldoende ingevuld. Voorop staat dat een onderneming als de NDC moet investeren in nieuwe activiteiten om bij te kunnen blijven in een veranderend mediaconsumptiepatroon."
Het onderzoek naar de NDC is uitgevoerd door Loek Mulder van RTV Noord in het kader van een samenwerkingsproject tussen Omrop Fryslân, RTV Noord en RTV Drenthe.