Fries Museum heeft quotum aankoop en presentatie vrouwelijke kunstenaars

Het Fries Museum is één van de drie Nederlandse musea die een quotum hanteren voor de aankoop en presentatie van werk van vrouwelijke kunstenaars. Dat blijkt uit een onderzoek van De Volkskrant onder 28 Nederlandse musea. Het gaat bij het Fries Museum om de collectie hedendaagse kunst. De andere twee musea zijn Museum Arnhem en het Van Abbemuseum in Eindhoven.
Het Fries Museum © Omrop Fryslân, Sian Wierda
De laatste jaren doen steeds meer musea er wat aan om de disbalans tussen mannen en vrouwen in museumcollecties aan te pakken. Musea proberen nieuwe perspectieven te tonen, zoals die van minderheidsgroepen. Uit het onderzoek van De Volkskrant blijkt dat gemiddeld maar zo'n 17 procent van de collectiestukken in de Nederlandse musea gemaakt is door een vrouw. Daarbij gaat het niet om de historische objecten, want in het verleden was het voor vrouwen moeilijker om kunstenaar te worden.

Directeur Callens prijst conservator

De directeur van het Fries Museum, Kris Callens, legt uit hoe het precies zit: "Wij hebben besloten om voor onze aankopen hedendaagse kunst de balans tussen vrouwelijke en mannelijke kunstenaars te herstellen. Er ook gewoon hele goede kunst wordt gemaakt door vrouwen, maar soms blijven ze meer buiten beeld en worden ze niet aangeschaft. Daar brengen wij verandering in."
Een quotum klinkt misschien wat vreemd, maar volgens Callens zelf staat ook de kunst zelf gewoon voorop. "De kwaliteit staat voorop en we hebben ook geen hard quotum dat wij afvinken aan het einde van het jaar. Maar het is duidelijk dat er veel waardevolle kunst is waarvoor we eerder blind waren en die nu wel in onze tentoonstellingen komen. Een mooi voorbeeld is het werk van Kinke Kooi, die veel geliefder was in de Verenigde Staten, maar die wij nu ook hebben gekocht en te zien is onze tentoonstelling vanaf 15 januari."

Verkeerde verwachtingen

En hoe komt zoiets? "Het heeft misschien wel te maken met de klassieke verwachting dat de kunstenaar als getergde ziel een man is. Maar gelukkig toont onderzoek ook aan dat dat al heel lang niet meer zo is. Het is in ons geval ook zeker de verdienste van onze conservator Hanne Hagenaars dat zij die balans volledig herstelt," zegt Callens.
Er zit volgens hem wel een verschil tussen oude en nieuwe kunst. "In de oude kunst zijn de mannen zeker in de meerderheid. Daar is het wat kunst betreft lastig omdat er niet zo heel veel werk van vrouwen bewaard is, terwijl het er misschien wel is geweest. Maar in onze oude collectie zit bijvoorbeeld ook veel textiel dat door vrouwen gemaakt is. Niet altijd, want breiwerk is in de zeventiende eeuw ook veelal door mannen gemaakt."
Directeur Kris Callens van het Fries Museum