"Sterkere ontwikkeling kleinere kustvaart na Brexit, kansen voor Harlingen"

De kans is groot dat de aanstaande Brexit de haven van Harlingen extra omzet oplevert. Dat zegt directeur Paul Pot van het havenbedrijf. Transportbedrijven en bedrijven met export naar het Verenigd Koninkrijk verwachten door de Brexit chaos en lange wachttijden bij de veerdienst over het Kanaal tussen Dover en Calais. Die bedrijven zijn op zoek naar alternatieven.
"Sterkere ûntwikkeling lytsere kustfeart nei Brexit, kânsen foar Harns"
Pot heeft al diverse telefoontjes gehad van potentiële nieuwe klanten. Hij denkt daarom dat de haven van Harlingen geen nadeel zal ondervinden van de Brexit. Vanwege de verwachte problemen bij Dover ziet Pot vooral kansen voor de scheepvaart van zijn haven naar oostelijk Engeland en Schotland.
In Harlingen bekijken ze welke rederijen op Harlingen kunnen varen en er worden ook al gesprekken gevoerd. Harlingen heeft ruimte genoeg in de haven zelf voor de opslag van goederen, volgens Pot. Als het moet, wordt de infrastructuur aangepast, zegt hij
De haven fan Harns © Omrop Fryslân, Jitze de Vries
Verslaggever Onno Falkena in gesprek met Paul Pot van het havenbedrijf in Harlingen
Een eigen verbinding met Engeland zoals ze in de Eemshaven willen, is voor Harlingen ook mogelijk. Maar dat hangt wel van de grootte van de schepen af. Op de Waddenzee is de diepgang beperkt, dus echt grote schepen kunnen niet in Harlingen komen. En bovendien moeten de schepen in de haven van Harlingen passen. Ze moeten daar aanleggen en kunnen zwaaien.
Hele grote schepen zullen er dus niet komen in Harlingen, zegt Pot. Maar er zal waarschijnlijk een markt voor kleinere schepen ontstaan en dat geeft weer kansen. Pot verwacht dat de kleinere kustvaart zich misschien toch wat sterker zal ontwikkelen na de Brexit.