Lees hier wat de toekomstplannen van SC Heerenveen zijn

Sportclub Heerenveen wil het operationeel tekort van zes miljoen euro terugbrengen naar twee miljoen euro. Dat schrijven ze in het strategisch plan dat vrijdag gepresenteerd is. We maakten een samenvatting van de belangrijkste punten uit dat strategisch plan.
© www.orange-pictures.nl
De opbrengsten moeten gerealiseerd worden volgens een aantal punten:

Stadionbezetting omhoog

De stadionbezetting moet omhoog naar een gemiddelde bezetting van 84 procent. Dat betekent 22.868 bezoekers per wedstrijd. Het afgelopen seizoen waren dat er 18.743. Heerenveen wil onder andere meer vrouwen naar het stadion trekken. Daarvoor zullen nieuwe concepten gemaakt moeten worden. Ook moeten er meer jongeren naar het stadion komen. Heerenveen heeft nu het oudste publiek van de Eredivisie.
Er moet meer aandacht komen voor de kidsclub en Heerenveen onderzoekt de optie voor een kinderopvang. En daar blijft het niet bij wat kinderen betreft, want alle pasgeboren baby's in Fryslân moeten een Heerenveen rompertje krijgen.
Verder gaat Heerenveen het stadion een update geven. Ze zijn al bezig met een nieuwe grasmat, maar er komen ook nieuwe schermen en een nieuwe geluidsinstallatie. Heerenveen gaat daarnaast ook bezig met fanrelatiemanagement. Dit omdat er op dit moment nog niet genoeg inzicht is, in wat de fans willen. Het nieuwe fanmanagement moet dat in kaart brengen.

Sponsoren en merchandise

Het aantal sponsoren moet groeien van 500 naar een totaal van 600. De leden van zakenclub OSSH moeten bovendien volgens de plannen meer gaan betalen, en zullen daarmee ook meer gezien worden als partner.
De verkoop van de merchandise, bijvoorbeeld voetbalshirtjes en sjaals, moet met zestig procent omhoog. De Feanstore is pasgeleden verbouwd, maar met name de digitale webshop en de online-verkoop moeten worden verbeterd.
Lege stuoltsjes yn it Abe Lenstrastadion © Omrop Fryslân, Timo Jepkema
© www.orangepictures.nl
Nij strategysk plan Hearrenfean
"We moeten flink aan de bak"
Cees Roozemond, direkteur
"We zijn altijd de club geweest van 'mensen voelen zich hier welkom', maar de laatste tijd kun je concluderen dat dat niet voldoende heeft gewerkt. Dat dit lang niet altijd het geval was. Daar moeten we aan werken." Het zijn de woorden van directeur Cees Roosemond bij de presentatie van het plan. In een half uur tijd neemt hij de journalisten mee door het plan.
Wat is volgens u het belangrijkste punt in dit plan?
"Dat we het met elkaar gaan doen. Zoals als de titel het al zegt. Mei-inoar foarút."
Was dat hiervoor dan niet het geval?
"Nee, te weinig in ieder geval. We waren te veel eilanden."
Jullie willen meer supporters naar het stadion trekken. De bezettingsgraad moet van 78 naar 84 procent. Maar hoe?
"We moeten er voor zorgen dat mensen weer naar het stadion komen en dat ook graag willen. De beleving op het veld moet anders, meer vermaak. De passie, de strijd, meer spektakel. Ten tweede moet de gastvrijheid beter. Betere faciliteiten rond een wedstrijd, daar moeten we in investeren. Ons publiek moet verjongen, we willen meer vrouwen naar het stadion trekken. Zulke zaken moet je aan denken."
Het aantal sponsoren moet groeien van 500 naar 600 leden. Hoe willen jullie dat doen?
"We hebben nu 480, 490, maar er komen ook twee tot drie sponsoren per week binnen. Dat zijn mensen die zeggen wij willen wel bij dat nieuwe elan horen. Het pakket rond de wedstrijd moet beter. We gaan proberen sponsoren één op één te benaderen."
Het operationeel tekort van zes miljoen euro moet met dik vier miljoen naar beneden. Hoe zorgelijk is dat operationeel tekort?
"We hebben er allemaal vertrouwen in dat dit plan lukt. Het operationeel is tekort is weer iets opgelopen en is nu 6,1 miljoen euro. Dat is niet zorgwekkend in die zin. Kijk, de doelstelling is om dat op twee miljoen te krijgen. Dat is realistisch. In relatie met ons eigen vermogen van zo'n 24 miljoen is dat niet zorgwekkend. Alleen is het wel zorgwekkend voor de continuïteit van de club. We moeten ook aan de slag met de huur en de onderhoudskosten. Die bedragen nu 20 procent van de totale omzet. Dat is veel te veel."
Hoe zit het met de hoodsponsor?
"We spelen de eerste wedstrijden met KiKa op ons shirt. We voeren momenteel interessante gesprekken met concrete partijen. Wel vinden we dat het bedrag op het shirt omhoog moet. Dat moet naar 750.000 euro en eigenlijk hopen we op een partner die zich voor drie jaar aan ons wil conformeren. Ook met het oog op het honderdjarig jubileum."
Gerry Hamstra