FNP vindt Europese antwoorden over MSC Zoe 'mager en teleurstellend'
De antwoorden die de Europese Commissie heeft gegeven op vragen van de FNP worden door de partij 'mager en teleurstellend' genoemd. De Friese partij had gevraagd of de Europese Commissie een allrisk-verzekering voor reders wil verplichten. Ook wilde de partij weten of de commissie reders volledig verantwoordelijk wil maken voor de kosten van het opruimen van rommel.

Het antwoord van de Europese Commissie is dat een convenant over de aansprakelijkheid van reders nog niet in werking is gegaan. Op de vraag over het meebetalen van de opruimkosten gaat de Commissie helemaal niet in.
Ook het antwoord op een vraag over de regelgeving over het vastsjorren van gestapelde containers, is voor de FNP niet goed genoeg. De commissie heeft volgens de partij toegezegd een beperkt onderzoek te doen naar oude inspectierapporten.
De FNP vind de antwoorden teleurstellend: "Brussel wil vooral veel praten, maar de genoemde concrete acties zijn heel mager als je kijkt naar de maatschappelijke en milieu-impact van zo'n containerramp", zegt FNP-woordvoerder Posthumus.
Meepraten
De Europese Commissie heeft wel aangegeven dat ze zullen aanschuiven bij het overleg van kustgemeenten in Europa, de KIMO. Ook is de commissie van plan om het onderwerp van containerveiligheid in te brengen bij de Internationale Maritieme Organisatie.
Een van de grootste containerschepen van de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 op zijn minst 345 containers verloren. Dat gebeurde iets ten noorden van de Friese Waddeneilanden. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossierpagina.