Bemanning marineschip zoekt naar containers: "Zeebodem in kaart brengen"

Vanwege harde wind en hoge golven was het dagen wachten op het begin van de bergingsoperatie in het Waddengebied. Vrijdag is eindelijk begonnen en de marine is ingeschakeld om mee te zoeken naar de containers die in de nacht van 1 op 2 januari van een vrachtschip waren gevallen. Het marineschip Luymes vaart boven Ameland. "We brengen vooral het gebied in kaart, of er ergens anders ook nog containers liggen", zegt commandant Jeroen Lokerse.
© Wikimedia Commons
"We maken gebruik van twee sonars. Met een 'multibeam-sonar' brengen we de zeebodem in kaart en met de 'sidescan-sonar' detecteren we contacten op de zeebomen", zegt Lokerse.
De Luymes heeft 25 bemanningsleden. Normaal doen ze vergelijkbaar werk. "Dan brengen we de zeebodem ook in kaart. Onze info wordt dan verwerkt in de kaarten van de zee."
Lokerse heeft er wel vertrouwen in dat de bergingsoperatie resultaat zal hebben. "Ik denk dat er een heleboel containers teruggevonden kunnen worden. We moeten goed blijven zoeken."
Volgende week vrijdag nemen andere schepen het werk over van de Luymes.
Een van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 meer dan 290 containers verloren. Dat gebeurde net boven het Duitse eiland Borkum. Door de harde wind zijn de containers naar de Friese Waddeneilanden gedreven. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossierpagina.