Situatie containerramp wordt opgeschaald naar GRIP-4
De Veiligheidsregio Fryslân heeft de gevolgen van de containerramp opgeschaald naar GRIP-4. Dat betekent dat burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden de leiding krijt over de coördinatie en dat er een speciaal team wordt opgericht om hem bij te staan. De burgemeesters van de Waddeneilanden deden eerder al een oproep om op te schalen naar GRIP-4. Ze hadden aangestuurd op meer coördinatie.
Volgens Crone zat de opschaling er aan te komen: "We hebben met alle betrokken gemeenten de afgelopen weken veel overleg gevoerd. Nu duidelijk wordt dat er meer en meer gemeenten beïnvloed worden door de troep uit de containers is opschaling gewenst."
Hij doelt daarmee op de gemeenten aan de vaste wal, die nu steeds meer last krijgen van de stroom afval uit de containers. De verwachting is dat die overlast de komende dagen alleen maar verder toeneemt als gevolg van de storm die dinsdagnacht wordt verwacht.
Directeur Lutz Jacobi van de Waddenvereniging is blij met het besluit om op te schalen naar GRIP-4. Op korte termijn is dit volgens haar een goede maatregel. "Nu is er toch een punt waar alles verzameld kan worden en waar besloten wordt wat de inzet moet zijn." Op langere termijn toont het volgens haar aan dat er een duidelijke noodzaak is voor een centraal orgaan dat de bevoegdheid heeft over de Waddenzee.
Elfstedentocht-systeem
Jacobi wil dat het Wad in vier delen wordt opgedeeld. Ze pleit voor een soort van Elfstedentocht-systeem met rayonhoofden. Ieder stuk moet dan een eigen rayonbeheerder krijgen. "Zo kunnen we alles goed op elkaar afstemmen en de actuele situatie doorgeven."
Een vuist
Jacobi verwacht dat het gedonder met de containers op zee nog wel een paar maanden zal duren. "Op de lange termijn moet er een beheer komen voor het Wad, een soort van Deltacommissaris, om alle belangen te bekijken. Daar moet sturing op komen. Nu is het moment om met de provincie, het Wad, betreffende gemeenten, natuurorganisaties en de Veiligheidsregio een vuist te maken naar Den Haag."
Een van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 meer dan 290 containers verloren. Dit gebeurde net boven het Duitse eiland Borkum. Door de harde wind zijn de containers naar de Friese Waddeneilanden gedreven. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossierpagina.