Provincie: "Provinciale doelstelling voor emissievrij busvervoer kost tientallen miljoenen"
Het is nog niet zo makkelijk, om alle bussen emissievrij te laten rijden. Dat zegt gedeputeerde Johannes Kramer. Provinciale Staten streeft wel naar uitstootvrij openbaar vervoer. In 2025 zou het zover moeten zijn.

"Elektrische bussen zijn het meest geschikt zijn voor uitstootvrij rijden, maar er moet nog heel wat gebeuren, voordat zoiets echt mogelijk is", vertelt Kramer.
"Er zijn niet genoeg laadpalen en het elektriciteitsnet is niet voorbereid op het leveren van alle benodigde stroom. Daarbij kost het elk jaar tien miljoen euro extra." Er zijn drie opties: niet doen, meer geld investeren of minder bussen laten rijden.
"We moeten kijken hoeveel geld we ervoor over hebben"
"Als alle bussen uitstootvrij rijden, betekent dat een besparing in uitstoot, die gelijk is aan 5700 personenauto's, die elk 25.000 kilometer per jaar rijden", legt Kramer uit. "Als we die milieuwinst willen pakken - en ik denk dat daar goede argumenten voor zijn - dan moeten we kijken hoeveel geld we ervoor over hebben."
Rond het jaar 2020 moeten de Provinciale Staten een definitieve keuze maken. "Dan moeten we bepalen welke duurzaamheidswensen we hebben, hoeveel geld we daarvoor over hebben en welke dienstverlening dat voor de burger oplevert."
Bus naar Groningen zal veel vaker rijden
De provincie investeert de komende jaren honderdduizenden euro's in het busvervoer. Het is de bedoeling dat meer mensen per bus zullen reizen en dat er minder schadelijke gassen worden uitgestoten. Na de zomer zal de bus tussen Heerenveen en Groningen twee keer vaker rijden dan nu het geval is.
Tot 2022 rijden er 48 bussen op biodiesel. Die 48 bussen zouden elk jaar voor een CO2-reductie van tweeduizend ton moeten zorgen. Ook betaalt de provincie onderwijsinstellingen, die hun roosters zo aanpassen, dat het in de spits minder druk wordt in het openbaar vervoer.
Korting buiten de spits
Er zou ook een trajectkaart voor Noord-Nederland moeten komen voor het openbaar vervoer. De eerste stap daarvoor is al gezet, door een kortingsabonnement voor mensen, die buiten de spits met de trein of bus reizen. In de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe krijgen ze veertig procent korting. De provincie betaalt een korting op het kortingsabonnement.