Keuring van tientallen historische zeilschepen mogelijk niet op tijd afgerond

De Risico
De Risico © Camjo Media
Het is een logistieke uitdaging om alle onderzoeken naar schepen van de bruine vloot klaar te krijgen voor de start van het vaarseizoen op 1 april. Dat zegt de inspectie ILT.
Schepen die niet zijn onderzocht, mogen niet uitvaren. Sinds januari zijn er 75 historische zeilschepen onderzocht, en er staan nog ruim 50 keuringen op de planning.
In totaal heeft de Nederlandse bruine vloot zo'n 230 schepen. Van 100 schepen moet de keuring dus nog worden gepland.
De zogenaamde 'bruine vloot' van historische zeilschepen ligt onder een vergrootglas na twee fatale ongelukken op de Waddenzee in 2022.
Om de veiligheid van de vloot 'aantoonbaar te verbeteren' heeft het kabinet besloten dat alle schepen opnieuw gekeurd moeten worden, ook als ze de certificaten goed op orde hebben.
Het lukt niet om deze verplichte keuring voor 1 april op alle schepen te doen, zegt de ILT. Dat komt onder andere doordat inspecteurs met slecht weer en harde wind niet omhoog konden worden getakeld, om te kijken hoe de bovenkant van de mast er aan toe is.
ILT
Een inspecteur van de ILT wordt omhoog getakeld om de mast te inspecteren © ILT
De inspectie kan alleen uitgevoerd worden als de schipper van tevoren het zogenaamde 'tuigboek' inlevert. Dat is een document waarin onder andere staat wanneer bepaalde onderdelen van het schip - zoals de touwen of de mast - voor het laatst zijn geïnspecteerd.
Als het tuigboek van een schip inmiddels ingeleverd is, verwacht de inspectie dat het onderzoek voor 1 april klaar is.

Rot

Bij de keuringen wordt vooral gekeken naar de mast, de zeilen en het touwwerk van de schepen. Zo worden alle rondhouten bekeken. Door erop te slaan kunnen de controleurs voelen en horen of ze niet rot zijn.
ILT
De schroevendraaier verdwijnt in het hout: dit hout is rot © ILT
Naast het hout wordt er ook gekeken naar lieren, touwwerk, stagen en sluitingen. Als er iets aan moet worden gedaan, wordt dat direct besproken met de eigenaar van het schip, meldt de ILT.

Wachtlijst

Kleine zaken, zoals een verkeerde sluiting, kunnen snel verholpen worden, maar in sommige gevallen is reparatie kostbaar: bijvoorbeeld als er een nieuwe mast of giek moet komen.
In zulke gevallen kan het lang duren voordat het schip weer klaar is. Het zou ook nog kunnen dat een schipper moet wachten, omdat een leverancier of werfbaas een wachtlijst heeft. Dan zouden schepen de start van het seizoen ook kunnen missen, zegt de ILT.