Tientallen kilometers omrijden: loonbedrijf Uitwellingerga heeft last van werk aan brug

Het loonbedrijf, met daarachter de afgesloten brug over het Prinses Margrietkanaal
Het loonbedrijf, met daarachter de afgesloten brug over het Prinses Margrietkanaal © Omrop Fryslân
Tientallen kilometers omrijden en heel wat extra uren maken. Loonbedrijf Atsma uit Uitwellingerga heeft flink te lijden onder het werk aan de brug over het Prinses Margrietkanaal. Het bedrijf wil dat Rijkswaterstaat met een oplossing komt, helemaal als de brug in de toekomst nog vaker moet worden afgesloten.
Het bedrijf van directeur Germ Atsma zit op nog geen honderd meter afstand van de brug bij Uitwellingerga. De brug raakte het afgelopen jaar overbelast, door het extra verkeer vanwege de problemen met de Prinses Margriettunnel, en was daarom deze week dicht voor reparaties.
Een noodgeval en begrijpelijk, volgens Atsma. Maar zo'n afsluiting heeft grote financiële gevolgen voor zijn loonbedrijf, dat veel klanten aan de zuidkant van het water heeft. Omdat Atsma in de toekomst nog meer afsluitingen voorziet, is uit naam van het bedrijf een brandbrief naar Rijkswaterstaat gestuurd.

Kilometers omrijden

De auto's van het bedrijf kunnen nog wel door de tunnel rijden. Maar langzaamrijdend verkeer van het loonbedrijf mag dat niet. Dat moet tientallen kilometers omrijden, via de bruggen bij Oude Schouw of Spannenburg.
En bij zwaar transport, zoals tractoren, shovels en kranen, is het helemaal erg. Vanwege beperkingen op de eerder genoemde bruggen moet het zware transport zelfs omrijden via Grou of Lemmer, om bijvoorbeeld in Joure of Heerenveen te kunnen komen.
Zorgen bij loonbedrijf Atsma in Uitwellingerga
"Wij hebben een grote schadepost; in uren, mensen en gasolie", legt Germ Atsma uit. "Als je dat op jaarbasis bekijkt, dan telt het heel snel op. Dit is nog maar een week, daar maken wij ons niet zo druk om. Maar volgend jaar staat er meer werk aan de brug op de planning. Dat wordt voor ons nog veel meer schade."
In de brandbrief aan Rijkswaterstaat schat Atsma de schade op zo'n 2.000 tot 3.000 euro voor elke week dat ze de brug bij Uitwellingerga niet kunnen gebruiken.

Nieuwe brug

Het ergste scenario waar de directeur rekening mee houdt, is als de brug over een paar jaar mogelijk helemaal moet worden vervangen. Dat zou er een tijd structureel moeten worden omgereden. "Op lange termijn lopen we dan zelfs risico's wat bestaanszekerheid en werkgelegenheid betreft."
Verkeer in de hele provincie Fryslân heeft al tijden last van werkzaamheden aan wegen, sluizen en bruggen. De Afsluitdijk en de Prinses Margriettunnel zijn voorbeelden. Maar ook de brug bij Oude Schouw en de brug bij Spannenburg zijn aan onderhoud toe. Volgende week wordt die laatste brug ook afgesloten vanwege werkzaamheden.
Atsma hoopt dat Rijkswaterstaat op korte termijn met een oplossing komt. Niet alleen voor het loonbedrijf zelf, maar ook voor andere bedrijven in de omgeving.
Woordvoerder Christiaan Kooistra van Rijkswaterstaat geeft in een reactie aan in gesprek te zijn met het bedrijf en de zorgen te begrijpen. "Als Rijkswaterstaat hebben we bereikbaarheid hoog in het vaandel staan, maar we zetten veiligheid nog net even een treetje hoger."

"Einde levensduur"

Dat er komend jaar nog vaker zal moeten gewerkt aan de brug bij Uitwellingerga is wel duidelijk. "De brug Uitwelleringa is einde levensduur. Daardoor is meer onderhoud onvermijdelijk, zeker met de toegenomen verkeersdrukte. Daarom loopt er ook een apart project om de brug te vervangen."
brêge, Twellingea, Atsma
Directeur Germ Atsma (rechts) en Anne de Jager © Omrop Fryslân
Zelf heeft de directeur wel een oplossing voor wanneer de brug vaker wordt afgesloten. "Een bypass door de Prinses Margriettunnel. Daar zit nu een beperking van vijftig kilometer per uur op. Maar vanwege het werk aan het aquaduct wordt er nu toch al niet zo hard gereden."
Rijkswaterstaat kan en wil op dit moment nog geen toezeggingen doen. Volgende week donderdag wordt een informatiebijeenkomst voor direct betrokkenen georganiseerd. Daar zullen zij worden bijgepraat over de stand van zaken.
Zwaar verkeer van het bedrijf moet tientallen kilometers omrijden
Zwaar verkeer van het bedrijf moet tientallen kilometers omrijden © Omrop Fryslân