Rijkswaterstaat plaatst 1.450 'trekankers' om Prinses Margriettunnel op zijn plaats te houden

© Omrop Fryslân

Eind juni is Rijkswaterstaat begonnen met reparatiewerkzaamheden aan de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. Daarvoor worden er 1.450 zogenaamde 'trekankers' geplaatst. De hele operatie kost tientallen miljoenen euro's.

De herstelmethode die Rijkswaterstaat had gekozen, moest worden aangepast, omdat er teveel waterdruk op een deel van de tunnel kwam te staan. Daardoor kwam er toch weer een deel van de tunnel omhoog. Op sommige plekken wordt nu tijdelijk de grondwaterstand verlaagd.

Rijkswaterstaat is druk bezig met het verankeren van de Prinses Margriettunnel

Dat was eerst niet de bedoeling. Door de nieuwe manier van werken is het de vraag of het nog lukt om de tunnel eind 2024 weer helemaal te openen.

We zetten alles op alles om de tunnel eind 2024 klaar te hebben, maar het mag duidelijk zijn dat dat een hele grote uitdaging zal zijn.
Woordvoerder Anne van der Meer van Rykswettersteat

"Dat wordt nog een flinke klus, maar is wel ons streven", zegt woordvoerder Anne van der Meer van Rijkswaterstaat daarover. "We zetten ook alles op alles om die datum te halen, maar het mag duidelijk zijn dat dat een hele grote uitdaging is."

Constructiefout

Door een constructiefout moest de tunnel in december in allerijl dicht, omdat een van de veertig tunnelmoten omhoog kwam. Uiteindelijk bleek dat dat kwam door druk van het grondwater omdat er verschillende trekankers waren afgebroken. In totaal ging het om 20 procent van alle ankers.

Een tijdlijn van de werkzaamheden aan de Prinses Margriettunnel © Omrop Fryslân

De oude ankers blijven in de grond zitten. Om de vloer van de tunnel stevig te verankeren, worden de nieuwe trekankers geplaatst.

Een groot zwembad

"We boren eerst een gat in de grond. Daar gebruiken we een speciaal systeem voor met sluisjes", legt Van der Meer uit. "Gebruik we dat niet, dan spuit het water hier twaalf meter de lucht in. Dan wordt het hier één groot zwembad in de tunnel, want we werken tegen de waterdruk in."

© Omrop Fryslân

Dan wijst hij op grote palen van 30 meter lang, die klaarliggen naast de boorgaten. "We plaatsen deze grote trekankers en daarmee verankeren we de tunnelvloer, zodat die niet meer omhoog kan komen."

Rapport

Binnenkort ontvangt Rijkswaterstaat ook een rapport over hoe het mis kon gaan met de oude trekankers. Met de conclusies uit dat rapport wil de organisatie kijken naar de constructie van andere tunnels in Fryslân en Nederland.

Voor de reparatie aan de Prinses Margriettunnel was het niet nodig om de uitkomsten van het rapport af te wachten, vertelt Anne van der Meer: "De trekankers waren gewoon te dun, die konden de druk niet aan. Die moesten worden vervangen."