Onderzoekers: Boot naar Ameland kan vaker varen

© Omrop Fryslân, Lennard Jan Geerts
De dienstregeling die de schepen van Rederij Wagenborg sinds begin augustus tussen Holwert en Ameland varen, is logisch. Dat blijkt uit onderzoek van het kennisinstituut MARIN, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Wel is er ruimte om bij lagere waterstanden te varen, als de veerboten onderweg op elkaar wachten. Wagenborg zal op basis van de uitkomsten van het onderzoek een nieuwe dienstregeling maken, die in september zal ingaan.

Versoberde dienstregeling

Aanleiding voor het MARIN-rapport was de versoberde tegenstelling, die Wagenborg eind juni invoerde omdat de vaargeul onveilig zou zijn. Dat betekende concreet dat er nog maar een grote veerboot tussen Holwert en Ameland voer. Wagenborg moest daarom duizenden reserveringen van vakantiegangers annuleren. De maatregel viel midden in het hoogseizoen en dat was volgens veel Amelanders onacceptabel.
Sinds 1 augustus varen er meer vaardiensten op en neer naar Ameland. Er zijn drie locaties gevonden in de vaarroute waar twee schepen elkaar in een gunstige waterstand veilig kunnen passeren. Daardoor kan er regelmatig twee of drie keer per dat een extra schip in worden gezet.

Begrip voor wijziging

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat had begrip voor de wijziging van de dienstregeling. Ze gaf toestemming voor zes weken. Wel vond ze dat er nieuw onderzoek moet komen, met Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) als uitvoerder.
De veerboot Rottum van Wagenborg Passagiersdiensten © Omrop Fryslân, Sian Wierda
Volgens de onderzoekers van MARIN wordt de vaargeul intensief gebruikt. Er zijn continu baggerschepen van Rijkswaterstaat aan het werk om de geul vaarbaar te houden. Ook de sneldienst gebruikt deze route. In combinatie met het tij in de Waddenzee, de wind en de bochten in de vaargeul, kunnen twee veerboten elkaar niet altijd veilig passeren. De waterstand kan zo laag worden dat de bodem van de zee is te zien.

Doorsteek

Rijkswaterstaat heeft in afwachting van het rapport al een doorsteek gemaakt in het moeilijkste deel van de vaargeul. Rijkswaterstaat heeft er een passeerplek aangelegd. Daardoor kunnen schepen elkaar daar passeren. Dat werkt volgens Wagenborg alleen als de vaargeul niet verder dichtslibt.
Volgens Rederij Wagenborg wordt met het onderzoek bevestigd dat de 'grote zorgen' over de veiligheid terecht waren.