Met overmacht kampioen: waarom zeilt Grou zoveel sneller dan de rest?

© Martin de Jong
Ze noemen hem de Max Verstappen van het skûtsjesilen: Douwe Visser van Grou. Met nog twee wedstrijden te gaan is hij nu al kampioen van de SKS.
Hoe kan het dat Grou zoveel sneller zeilt dan de rest? In dit artikel vragen we dat aan verslaggever Geartsje de Vries, analist en topzeiler Roelof Bouwmeester en ook aan schipper Douwe Visser zelf.
Het kampioenschap van Grou in minder dan één minuut
Het zijn twee dingen, zegt Roelof Bouwmeester. "Ze hebben veel snelheid, en ze maken eigenlijk geen fouten. Dat is een dodelijke combinatie."
Er is in de hele vloot niet één skûtsje dat minder dan tien punten mag aftrekken. Behalve Grou. Die zijn dit jaar nog niet lager geëindigd dan plaats vijf.
"Te vroeg starten of tegen een boei aan varen, dat zijn grote fouten. Die mag niemand maken", zegt Bouwmeester. "Maar ook kleinere fouten maakt Grou niet, ze blijven uit de problemen."
Het is een analyse die doet denken aan de andere Douwe Visser, die met Sneek negen keer kampioen werd, door de problemen uit de weg te gaan.
Grou won direct de eerste wedstrijd op het thuiswater © Martin de Jong
"Als je hard kunt zeilen, dan is het ook makkelijker om een risico niet te nemen", zegt Bouwmeester. "Dan hoef je het schip er niet tussen te duwen als het misschien niet past, want dan denk je: die haal ik later wel weer in."
"Ervaring helpt ook", zegt Bouwmeester, "om zulke kleine verliezen te nemen. "Vergelijk Grou maar eens met Earnewâld. Op dat skûtsje debuteert dit jaar schipper Siebren van Terwisga. Die zit er soms heel goed bij, maar soms maakt hij ook wel een grote tactische fout. Dat is jeugdigheid."

Schip en Bemanning

Verslaggever Geartsje de Vries noemt ook twee dingen, die ervoor zorgen dat Grou zo hard kan zeilen. "Het is een combinatie van het schip en de bemanning."
Eerst het schip. Grou heeft er dit jaar negen vierkante meter zeil bij gekregen. Dat komt omdat ze het schip hebben aangepast aan de nieuwe zeilformule.
Die formule was er vorig jaar voor het eerst, maar toen heeft Grou nog met het oude zeil gezeild. Nu hebben ze de romp aangepast, zegt De Vries. "Daardoor mogen ze meer zeil zetten. En ze hadden eigenlijk altijd al een heel goed schip."
Bemanning op het voordek van Grou © Martin de Jong
Volgens Bouwmeester is het 'te makkelijk' om te zeggen dat het aan het schip ligt. "Grou ligt altijd op de goede plek. Met de start hebben ze ruimte aan de onderkant. Bij de boei draaien ze er perfect omheen."
"Kijk bij de start maar eens naar het verschil tussen Lemmer en Grou. Dan is Grou er altijd goed bij, en Lemmer soms helemaal niet."

Goeie wedstrijdzeilers

"Grou heeft drie hele goeie wedstrijdzeilers aan boord", zegt De Vries. "Tammo Oosterhof, de adviseur, die staat steeds rechtop op het achterdek om te zoeken naar de wind.
Albert Visser, de zoon van Douwe, denkt ook mee over de tactiek. En Douwe Visser zelf natuurlijk, de schipper, die moet sturen."
Visser zelf zou graag willen dat er op de andere skûtsjes meer wedstrijdzeilers meevaren. "Er waren veel goede zeilers bij het skûtsjesilen, maar door omstandigheden zijn ze gestopt. Dat vind ik zonde."
Kampioen Douwe Visser: "Je moet ook wat geluk hebben"
De rest van de bemanning is net zo belangrijk, zegt De Vries. "Bij Grou is de hele bemanning erg goed op elkaar ingespeeld."
Wij hebben een stabiele, goeie ploeg.
Douwe Visser
"Ze zeilen al jaren met elkaar", zegt De Vries. "Er zijn twee nieuwen bij, maar die komen in een team dat al heel goed draait. Heerenveen heeft wel bijna tien nieuwe bemanningsleden. Die moeten helemaal opnieuw gaan bouwen."
Douwe Visser zelf noemt ook de rest van de bemanning. "We hebben een stabiele, goede ploeg. Op alle posities. Dat is helemaal super. En het schip is ook super. Ik wil de zeilmaker nog een veer in de reet steken: ik heb nog nooit met zo'n mooi tuig gezeild, waar zoveel druk uit komt."
"We hebben macht, dat hebben we nog nooit zo gehad."