Luisterlijn zoekt vrijwilligers: juist nu behoefte aan een luisterend oor

De Luisterlijn is op zoek naar vrijwilligers in Fryslân. De organisatie heeft daar behoefte aan, want de zomerperiode is voor de telefonische hulpdienst de drukste periode van het jaar.
De piek is een landelijk fenomeen: afgelopen jaar had de Luisterlijn het ook al druk in juli en augustus. In die maanden werden landelijk gemiddeld 27.000 gesprekken per maand gevoerd. Zo'n gesprek duurt gemiddeld 21 minuten.
Leeuwarden wil nieuwe aanwas
Het is een uitdaging voor de organisatie en dat merkt ze ook in de Friese hoofdstad. "We werken met zo'n 50 vrijwilligers bij de vestiging in Leeuwarden. Maar er zijn ook mensen die graag eens op vakantie willen. Het zou mooi zijn als wij wat nieuwe aanwas krijgen", zegt Riemke de Roo.
Voor nieuwe vrijwilligers is een aantal zaken van belang, vertelt De Roo. "Belangrijk is dat je tijd hebt, dat je zelf stabiel bent en dat je oprecht geïnteresseerd bent in het verhaal van een ander. Wat ook van belang is, is dat je met collega's praat over hoe het gesprek is gegaan. Je moet willen leren."

Een keer in de maand hebben vrijwilligers een nachtdienst. "Want we zijn dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend, op feestdagen en in de vakantie."
Eenzaamheid
De Roo merkt dat eenzaamheid de grootste (achterliggende) reden is waarom mensen contact opnemen met de Luisterlijn. "Een groot deel van de oproepen heeft daarmee te maken. De aanleiding kan wel anders zijn, maar als je dan doorpraat blijkt dat ze nauwelijks mensen om zich heen hebben bij wie ze terecht kunnen."
Juist drukte in de zomer
"Je zou het misschien niet verwachten", zegt De Roo over de drukte in de zomer. "Het is zomer en vakantietijd, het leven lijkt mooi en leuk. Maar wij krijgen veel oproepen van mensen die dat anders ervaren. mensen die niet in de gelegenheid zijn om met vakantie te gaan. Maar ook oudere mensen die de visite missen die anders wel over de vloer komt."
Wat de Luisterlijn dan kan bieden? "Een luisterend oor. Dat klinkt simpel, maar mensen willen vaak oplossen of helpen. Terwijl het vaak al heel mooi is als ze hun verhaal kwijt kunnen, dat er gewoon tijd is en dat er echt belangstelling is. Daardoor voelen mensen zich vaak al beter."
In september start de Luisterlijn met trainingen om nieuwe vrijwilligers op te leiden en hen ervaring op te laten doen.
Wie behoefte heeft aan een luisterend oor, kan terecht bij de Luisterlijn. Bellen kan naar 088-0767000. Via de website kun je ook chatten en mailen.