Directeur Wagenborg: "Eilandgemeente heeft belangrijkste zeggenschap veerverbinding"

Directeur Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten © Omrop Fryslân
Rederij Wagenborg wil het liefst ook met eilandgemeenten om tafel over oplossingen voor de vaarverbinding in plaats van alleen met het Rijk. Dat zegt directeur Ger van Langen. Burgemeester Leo Pieter Stoel ziet wel mogelijkheden onder een verminderde dienstregeling uit te komen.
"Ik zou met drie partijen overeenkomsten willen voorstellen omdat dat vroeger ook het geval was. Met het Rijk, de rederij en de eilandgemeente. De eilandgemeente als belangrijkste belanghebbende heeft ook de belangrijkste zeggenschap als het gaat om de verbinding van die navelstreng tussen eiland en vaste wal", aldus Van Langen.

Eiland is geschrokken

De rederij stelde een week geleden aan het Rijk voor dat om de veiligheid te kunnen behouden, onder andere het aantal afvaarten moest worden verminderd. Daarnaast zou er volgens hen alleen nog eenrichtingsverkeer in de vaargeul mogen varen.
Vanuit de gemeente Ameland is geschrokken gereageerd, zegt burgemeester Leo Pieter Stoel: "Mensen maken zich enorm zorgen, ze hebben veel vragen over hoe het straks moet. Er zijn ontzettend veel annuleringen van reserveringen straks, mensen die zelf niet meer naar de vaste wal kunnen, schoolkinderen die niet meer naar school kunnen, dat zorgt voor zorgelijke situaties. Met alle begrip voor de lijnen die Wagenborg uitzet, gaat dit toch wel heel ver."

Er samen uitkomen?

Beiden zeggen wel er hopelijk samen uit te kunnen komen. "Het gemeentebestuur ziet ook dat veiligheid het belangrijkste issue is. En ik denk dat we met elkaar moeten kijken hoe we dat belangrijkste aspect, de verbinding zo goed mogelijk kunnen tackelen", zegt Van Langen. Wagenborg heeft het Rijk gevraagd de vaargeul conform de afmetingen te maken die zijn opgenomen in het 'Beheerplan Wadden'.
Leo Pieter Stoel © ANP
Maar het baggeren en het openhouden van de geul wil niet goed, zo blijkt. Burgemeester Stoel heeft liever dat er daarom gekeken wordt naar andere eventuele oplossingen of tussenstappen zoals wachtplekken, passeerplekken of alternatieven voor vaargeulen.

Scherpte

Er loopt bijvoorbeeld een project van Rijkswaterstaat om de veerboot van een andere plek te laten afreizen. Zo moet gebruik gemaakt kunnen worden van natuurlijke geulen.
"Wij graven ons niet in, wij zijn bereid voor overleg maar zoeken wel naar oplossingen. Ik denk dat Wagenborg wel anders kan. De rederij zoekt natuurlijk ook naar een veilige verbinding die frequent is, daar geen misverstanden over. Alleen het is de scherpte waarmee ingegrepen wordt die te ver gaat", aldus Stoel.
Hoewel de partijen andere ideeën hebben over hoe het nu op korte termijn verder moet, staat Van Langen hoopvol tegenover de gesprekken. "Ik denk zeker dat we eruit komen maar ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft."