Bewegen als therapie: fitness voor het brein

Tineke van der Leest doet cognitieve fitness © Omrop Fryslân
Het is een kleine groep die op de maandag ochtend in Oentsjerk bezig is. Bewust klein. Want hier doen mensen met NAH - niet aangeboren hersenletsel - mee aan de cognitieve fitness. Fysieke inspanning, intellectuele uitdaging en bewust ontspannen maken de hersenen gezonder. Daarmee is het goed voor iedereen.
Tineke van der Leest lacht als Dieneke de Boer roept dat ze kan zien dat ze thuis heeft geoefend. Het lukt Van der Leest om de oefening goed te doen. En dus kan er een uitdaging bij: open hand en mijn duim tegen de borst en de andere in een vuist naar voren en de duim er overheen. Wisselen. En dan nu erbij lopen.
Bewegen is sowieso goed voor het lichaam en de hersenen, maar bij cognitieve fitness komen er oefeningen bij die de verbindingen in het brein versterken
Bewegen als therapie: fitness voor het brein
Er werd altijd gedacht dat de hersenen alleen maar afsterven na een bepaalde leeftijd, maar het brein is plastisch: er komen nieuwe cellen bij. Als het maar wordt gebruikt. En juist door de oefeningen met links en rechts te doen zet je het brein aan het werk, vertelt zorgcoördinator Dieneke de Boer.
Helemaal als het niet lukt, want als je in verwarring bent over links en rechts, dan gebeurt het: dan worden bestaande verbindingen in de hersenen die we niet vaak gebruiken sterker.
Dieneke de Boer geeft instructies © Omrop Fryslân
Tineke van der Leest is vijf jaar geleden met haar achterhoofd op het ijs gevallen. Ze heeft daar nog steeds last van, ook al gaat het veel beter dan in het begin. Ze heeft nog wel problemen met het korte termijn geheugen, concentratie en ze kan niet tegen te veel prikkels.
De cognitieve fitness helpt haar, maar eigenlijk is het voor iedereen goed om te doen. Het gaat de veroudering tegen. De Boer bevestigt dat. "We hebben het nu aangepast voor mensen met NAH, maar he tis ook goed voor mensen met psychische klachten of in de strijd tegen dementie."

Tips

Deelnemers krijgen huiswerk mee. Eigenlijk zou iedereen thuis kunnen oefenen: schrijf thuis maar eens een boodschappenbriefje en laat hem dan thuis, om te kijken wat je nog weet wanneer je in de winkel bent. Dat is een tip van De Boer. Of poets je tanden eens met rechts als je links bent, of andersom.
Het leven wordt ons te makkelijk gemaakt met alles van online kan en waar je niet meer bij na hoeft te denken. Dan gaat het brein achteruit. Wat ook niet helpt, is te veel stress. Dus eindigt de les met een ontspanningsoefening: drie tellen inademen en drie tellen uitademen. Wan alleen al door bewust in en uit te ademen komt het lichaam in de ontspanning en ook dát is goed voor het brein.
Dit is het tweede artikel in een reeks van vier over bewegen als therapie en aandacht voor de relatie tussen het lichaam en het hoofd.
Volgende week dinsdag: emoties die je niet voelt, uiten zich in lichamelijke klachten. "Ik had ook niet gedacht dat het zo werkte, maar ik heb gewoon ervaren hoeveel het mij heeft opgeleverd", zegt Anita, die mede daardoor uit een zware burn-out kwam.