Van nachttreinen tot deelfietsen: reizigersvereniging komt met wensenlijst bij provincie

Reigersorganisatie Rover heeft een uitgebreide wensenlijst ingeleverd bij de provincie. In een brief roept Rover de nieuwe coalitiepartijen op om de portemonnee te trekken voor het openbaar vervoer.
De bereikbaarheid in Fryslân staat flink onder druk, waarschuwt de organisatie. Door bezuinigingen is het openbaar vervoer flink uitgekleed, terwijl tegelijk de verwachting is dat het verkeer toeneemt met de nieuwbouwplannen van de provincie.
Nu de verkiezingen zijn geweest en er wordt onderhandeld over een nieuw coalitieakkoord, heeft Rover een brief aan Provinciale Staten geschreven met een flink aantal concrete voorstellen.
Focus op bussen
De provincie zou op korte termijn de focus op bussen moeten leggen, vindt Rover. Het pleit voor meer snelle busdiensten tussen steden en dorpen. Bovendien vindt Rover dat bussen ook meer in buitenwijken moeten komen en niet alleen op centrale stations moeten rijden.

Rover wil dat bussen op veel meer plekken voorrang krijgen, door bijvoorbeeld meer busstroken en automatische voorrang bij kruispunten.
Prijzen en opstapplaatsen
Naar stations zouden goede doorfietsroutes moeten komen, met korte loopafstanden naar de opstapplaatsen. Waar geen regulier openbaar vervoer mogelijk is, moeten toegankelijke alternatieven komen met een reserveringstijd die zo kort mogelijk is.

Rover wil graag dat de tarieven voor het openbaar vervoer niet verder worden verhoogd. Ook wil het één abonnement voor bussen en treinen van alle vervoerders. Het zou bovendien goed zijn om dubbele opstaptarieven te schrappen (de kosten die je maakt bij het overstappen tussen vervoerders).
'Mobiliteitsakkoord'
Rover wil een 'provinciaal mobiliteitsakkoord.' Daarin moeten afspraken komen met werkgevers en het onderwijs. Zo kunnen lestijden worden aangepast aan de hand van de spits en kunnen bedrijven werknemers vragen niet met de auto te komen. Mogelijk zouden bedrijven ook kunnen meebetalen om bijvoorbeeld bussen op bedrijventerreinen te laten rijden.
Verder wil de organisatie reizen toegankelijker maken (bijvoorbeeld voor mensen met een beperking), latere verbindingen (ook voor het stappubliek in het weekend) en geen 'omchecken' meer tussen verschillende spoorvervoerders.
De landelijke reisorganisatie heeft bij elke provincie eigen voorstellen ingeleverd.
Andere opvallende voorstellen van Rover:
- Ook op kleinere stations moeten deelfietsen beschikbaar komen
- Opstappers moeten laagdrempeliger worden, via de OV-chipkaart kunnen, beter betaalbaar en 24 uur per dag te reserveren zijn
- Er moeten Q-liner-haltes langs de A7 komen
- Er moet een nieuwe Q-liner tussen Drachten en Emmen komen (ook via Oosterwolde)
- Het station van Heerenveen moet een upgrade krijgen
- Stiens moet betere busverbindingen krijgen
- De frequentie bussen tussen Heerenveen, Drachten en Leeuwarden-trein in Groningen moet omhoog
- Een verdubbeling van het spoor tussen Dronryp-Franeker en Leeuwarden-Feanwâlden
- Op meer trajecten ieder halfuur een trein in het weekend
- De stoptrein Groningen-Leeuwarden via een extra perron laten doorrijden naar Heerenveen
- Station Leeuwarden Werpsterhoek aanleggen en station Heerenveen Thialf vaker gebruiken
- Lobby bij het Rijk voor het oplossen van knelpunten tussen Zwolle-Meppel
- De provincie moet zich inzetten voor de Lelylijn tussen Fryslân en de Randstad
- Haal de vijf bruggen vanuit het traject Leeuwarden-Meppel
- Meer treinen moeten elektrisch rijden (nu doet enkel Leeuwarden-Zwolle dat)
- Opstappers moeten laagdrempeliger worden, via de OV-chipkaart kunnen, beter betaalbaar en 24 uur per dag te reserveren zijn
- Er moeten Q-liner-haltes langs de A7 komen
- Er moet een nieuwe Q-liner tussen Drachten en Emmen komen (ook via Oosterwolde)
- Het station van Heerenveen moet een upgrade krijgen
- Stiens moet betere busverbindingen krijgen
- De frequentie bussen tussen Heerenveen, Drachten en Leeuwarden-trein in Groningen moet omhoog
- Een verdubbeling van het spoor tussen Dronryp-Franeker en Leeuwarden-Feanwâlden
- Op meer trajecten ieder halfuur een trein in het weekend
- De stoptrein Groningen-Leeuwarden via een extra perron laten doorrijden naar Heerenveen
- Station Leeuwarden Werpsterhoek aanleggen en station Heerenveen Thialf vaker gebruiken
- Lobby bij het Rijk voor het oplossen van knelpunten tussen Zwolle-Meppel
- De provincie moet zich inzetten voor de Lelylijn tussen Fryslân en de Randstad
- Haal de vijf bruggen vanuit het traject Leeuwarden-Meppel
- Meer treinen moeten elektrisch rijden (nu doet enkel Leeuwarden-Zwolle dat)