Rijkswaterstaat: onderzoek en herstelplan A7-tunnel duren langer dan gedacht

Het uitvoeren van de onderzoeken naar de oorzaak en het maken van een herstelplan voor de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Joure en Sneek is moeilijker dan gedacht en kost meer tijd dan voorzien. Dat meldt Rijkswaterstaat.
De A7 ging in december 2022 dicht, omdat een deel van de Prinses Margriettunnel omhoogkwam. Inmiddels is er in beide richtingen weer een rijstrook open. In de tunnel geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
Planning
Het definitieve herstelplan van de tunnel moet voor komende zomer wel klaar zijn, denkt Rijkswaterstaat. De planning was echter dat het in maart al afgerond zou zijn. Het onderzoek naar de oorzaak is het komende najaar klaar.
Door de druk van het grondwater is het onderzoek naar de palen onder de tunnel lastig. Daar komt bij dat niet alle palen bereikbaar zijn, als gevolg van de ballast in de tunnel en het verkeer dat door de tunnel gaat. Rijkswaterstaat wil de tunnel echter niet nog eens afsluiten.
Als het definitieve herstelplan klaar is, kan worden begonnen met het daadwerkelijke herstel. Hoe lang dat dan duurt, is nog niet bekend.
'Bijna geen overlast'
Rijkswaterstaat zegt dat de verkeersoverlast sinds de heropening van de tunnel minimaal is. In de omliggende dorpen is het verkeer terug op het niveau van voor de sluiting. Op de A7 is er in de spits nog wel eens wat vertraging.