Appen met Max leidt tot goede eerste dag Nyck de Vries in Jeddah

Nyck de Vries kan tevreden zijn met zijn prestaties tijdens de eerste trainingsdag op het Jeddah Corniche Circuit. De 28-jarige had als enige coureur nog nooit op dit circuit gereden, maar daar was weinig van te merken. De Vries bleef in het kielzog van zijn teamgenoot, al zal hij ongetwijfeld graag verder naar voren hebben willen staan.
Nyck de Vries hoopt in Saudi-Arabië beter voor de dag te komen dan tijdens zijn eerste race in Bahrein (14e). Dat circuit lag de AlphaTauri niet. Omdat er tot aan vandaag alleen op het Bahrain International Circuit gereden is, heeft het team nog geen compleet beeld van de sterke en zwakke kanten van de auto. "We weten niet hoe goed onze AT04 op andere circuits presteert", legt de Vries uit aan de verzamelde pers voorafgaand aan het raceweekend.
Daar zijn dan ook de vrije trainingen voor. Om de juiste afstelling voor de auto te vinden en in het geval van de Twellegeaster om de baan te leren kennen. Als reserverijder van Mercedes reisde hij al twee keer af naar de Saudische havenstad Jeddah, maar hij racete er nog nooit.
Appen met Verstappen
Wat doe je dan als Formule1-coureur? Je brengt uren achter de simulator door om het circuit te leren kennen, kijkt op F1TV kwalificaties en races terug om te kijken waar hij de auto moet positioneren en appt in dit geval je maat voor advies.
Het circuit is indrukwekkend, erg snel en best gevaarlijk.
Max Verstappen en Nyck de Vries hebben een goede band en de coureur uit Uitwellingerga is niet vergeten hoe indrukwekkend snel de wereldkampioen onderweg was tijdens de kwalificatie in 2021. De Nederlanders hebben wat geappt. De Vries kent nu de valkuilen. Tegenover de NOS zegt hij: "Het circuit is indrukwekkend, erg snel en best gevaarlijk."
Uitdagend
Vandaag ondervond hij het aan den lijve. In de auto is de enige manier om te ervaren waar je risico's kunt nemen en hoe de auto ligt. Deze baan is niet te vergelijken met Bahrein. Het Corniche-circuit is namelijk het langste en snelste stratencircuit op de kalender.

Met nieuw asfalt, hoge bochtensnelheid en lage bandenslijtage is het heel uitdagend. Het zou in theorie ook beter bij de karakteristieken van de AlphaTauri moeten passen. Maar de wens is ook de vader van de gedachten. Het middenveld zit namelijk enorm dicht op elkaar.
Waarschuwingsvlag
In de eerste vrije training klokte hij de dertiende tijd. Daarmee was hij drie tienden langzamer dan teamgenoot Yuki Tsunoda. Tijdens de tweede training kreeg de AlphaTauri-coureur nog een waarschuwingsvlag te zien. Niks ernstig hoor: hij reed over de witte lijn bij het ingaan van de pitstraat en dat mag niet.
Hij is over twee sessies gezien de meest productieve rijder van de dag. De tweede sluit hij af als zeventiende op 1,3 seconde van Max Verstappen, die de snelste tijd klokt. Zijn teamgenoot is dertiende, maar het verschil tussen beiden is nog geen twee tienden. En daar mag de Nederlander best tevreden mee zijn.

"Het was mijn eerste keer dat ik hier in Jeddah op het circuit reed, het is leuk om te leren en snel om te rijden", zegt De Vries. "Het is een uitdaging, maar ik rijd graag op dit circuit. Onze dag was productief. Het middenveld is gewoon super dichtbij, aangezien er maar een paar tienden zit tussen P11 (Lewis Hamilton, Mercedes) en P20 (Valtteri Bottas, Alfa Romeo)."
"We zullen dus moeten zien wat er morgen gebeurt. Het kan gemakkelijk de goede of de slechte kant opgaan. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we op de top van ons kunnen zijn om het maximale eruit te halen voor de kwalificatie morgen."
Omstreden
Het bezoek aan Saudi-Arabië is overigens niet onomstreden. Niet alleen vanwege de inmenging van het land in de burgeroorlog in Jemen, ook is er een hoop mis met de mensenrechten in het land. De veiligheid van het F1-circus is een belangrijke kwestie.
Coureurs vreesden vorig seizoen voor hun veiligheid na een raketaanval nabij het circuit tijdens een vrije training. Het was een bizar beeld van racende auto's met daarachter de rookpluimen van een brandend oliedepot. De coureurs overwogen een staking, maar geld is macht en dus wordt er ook dit jaar weer gewoon geracet.