Deur van miljoen kilo wordt geplaatst in keersluis Kornwerderzand

Sluisdeur van de keersluis wordt op zijn plek gehesen bij de Afsluitdijk bij Kornwerderzand © Omrop Fryslân, Esther Dijkstra
In de keersluis op de Afsluitdijk bij Kornwerderzand is woensdag aan de Waddenzeekant een grote sluisdeur geplaatst. De stalen deur weegt ruim 1 miljoen kilo en heeft de hoogte van een flatgebouw.
De grote deur is op 22 februari op transport gezet bij HSM in Schiedam, op weg naar de Afsluitdijk. Daar lag hij op een ponton. Een kraan van 80 meter hoog heeft de sluisdeur, die 14 meter hoog en 58 meter lang is, op zijn plek gehesen.
Deur van miljoen kilo wordt geplaatst in keersluis Kornwerderzand
Hij komt te staan op een soort rail onder water. Daarop staan twee onderrolwagens, net zo groot als twee grote vrachtauto's. De sluisdeur wordt op de wagens gezet en zo op zijn plaats gereden.

Net zo zwaar als duizend auto's

De sluis weegt een miljoen kilo. Dat is even zwaar als duizend auto's, zegt Bram Beijer van Rijkswaterstaat die de technische leiding heeft over het project. "Dit is de grootste hijsklus in het project Afsluitdijk dat al meer dan vijf jaar duurt."
Doel van een keersluis is bescherming tegen hoog water. Bij een verhoging van anderhalve meter op de Waddenzee rolt de deur voor de sluis, zodat het achterland aan het IJsselmeergebied beschermd is. De verwachting is dat dat ongeveer vijf keer per jaar zal gebeuren, zegt Beijer.

Vismigratierivier

De keersluis bij Den Oever was al eerder klaar. De twee keersluizen vormen samen met de vismigratierivier de "beweegbare schakels in de Afsluitdijk", zegt Mieke Peeters, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat.
De 32 km lange dijk is verhoogd en versterkt, en is nu voor een groot deel klaar. Aan de visdoorlaatplaats wordt nog gewerkt. Die moet eind dit jaar klaar zijn. Dan zijn er ook nog de pompen en de nieuwe spuimiddelen bij Den Oever die nog niet klaar zijn.

Minder kranen

"We zijn een eind op weg", zegt Peeters. De weg is klaar, de keersluis bij Den Oever ook en de A7 is vernieuwd. Mensen kunnen zien dat het opschiet met het werk, want er staan veel minder kranen op de Afsluitdijk en er zijn ook veel minder wegafzettingen.
De bruggen moeten ook nog worden vervangen. Bij Kornwerderzand doet de provincie Fryslân dat, aldus Peeters. Verder moet de sluis aan de Friese kant van de Afsluitdijk ook verbreed worden..