Rijkswaterstaat over vaarroute naar Ameland: "Verlanding kun je niet oplossen met baggeren alleen"

Het baggeren op de vaarroute tussen Holwert en Ameland © Rijkswaterstaat
Baggeren alleen is niet genoeg, zegt Christiaan Kooistra van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat heeft afgelopen week bekend gemaakt dat er een extra baggerschip wordt ingezet voor de vaargeul naar Ameland. Een onderzoek naar de langere termijn effecten zal eind 2023 klaar zijn, maar dat er meer moet gebeuren dan baggeren is duidelijk.
Voorlopig is baggeren echter de enige oplossing op de korte termijn. "We gaan er vanuit dat het wat verlichting zal brengen", zegt Christiaan Kooistra van Rijkswaterstaat.
Er zijn volgens hem twee gebieden op de vaarroute met problemen: "Het middengedeelte en het zuidelijke gedeelte." Eerder was daarvoor met één baggerboot beschikbaar. "Nu met een extra baggerboot kunnen we op beide gedeelten de hele dag een baggerboot in actie hebben."

Verlanding

"Er zijn eigenlijk twee problemen", begint Kooistra. "Aan de ene kant is er verlanding. Dat betekent dat er steeds minder water vanuit de Noordzee komt, dat trekt zich terug. Minder water betekent meer land, daar moet je doorheen baggeren."
Het andere probleem zit hem in de hoogwaterroute, die er sinds de zomer van 2022 ligt. Dat middelste deel behoud zijn vorm niet goed, legt Kooistra uit. "Wij proberen daar een profiel in een U-vorm in te zetten. Je ziet dat de wanden inzakken, waardoor het een V-vorm wordt. Dat maakt het voor de boot soms lastig om er doorheen te gaan."

Oplossing

"Dat grote probleem, verlanding, kun je niet oplossen met baggeren alleen", zegt Kooistra. Hij noemt verschillende oplossingen die onderzocht zullen worden.
Het geeft maar aan hoe groot het probleem is, en aan wat voor oplossingen we moeten denken.
Christiaan Kooistra van Rijkswaterstaat
"Voor de lange termijn is zelfs een tunnel genoemd, maar die is inmiddels afgevallen. Het verplaatsen van de veerinstallatie van Holwert naar Ferwert is een optie die nu nog wel steeds onderdeel uitmaakt van het onderzoek. Het geeft maar aan hoe groot het probleem wordt, en aan wat voor grote oplossingen we moeten denken."
"Een andere optie is het personenvervoer loskoppelen van het zware goederenvervoer", legt Kooistra uit. "Het goederenvervoer zou dan op bepaalde getijden kunnen varen zodat het lichtere personenvervoer wel door kan."
Rijkswaterstaat verwacht dat er eind dit jaar een besluit over genomen kan worden. Het betekent wel dat een lange termijn oplossing voor de dichtslibbende vaargeul in ieder geval nog maanden, mogelijk zelfs jaren zal duren.