Rijkswaterstaat zet extra baggerschip in om Ameland bereikbaar te houden

Rijkswaterstaat zet met ingang van volgende week een extra baggerschip in om de vaarverbinding tussen Ameland en het Friese vasteland te verbeteren.
Bovendien gaat Rijkswaterstaat iedere week de markering van de vaarweg aanpassen aan de actuele situatie.
De maatregelen zijn nodig omdat er al langere tijd problemen zijn met de vaarroute. De boten van rederij Wagenborg tussen Holwert en Ameland hebben een vaargeul nodig die diep en breed genoeg is. De route slibt echter dicht en de zijkanten van de vaargeul zijn niet stabiel genoeg.
Eenrichtingsverkeer
De bereikbaarheid van Ameland staat daardoor onder druk: Wagenborg heeft al meerdere veerdiensten geschrapt. Eerder was de rederij al overgestapt op eenrichtingsverkeer door de geul.

Momenteel baggert Rijkswaterstaat al van maandag tot en met vrijdag om de vaargeul diep en breed genoeg te houden. Dat is echter niet afdoende. Omdat het een Natura 2000-gebied is, mag de bagger niet ver worden afgevoerd: het zand moet in het Waddengebied blijven. Dat zorgt er wel voor dat de vaargeul snel weer dichtslibt.
Onderzoek
De nieuwe maatregelen vallen binnen de geldende milieu- en natuurwetgeving, geeft Rijkswaterstaat aan.
Ze houden de komende tijd in de gaten welk effect de nieuwe maatregelen hebben.
Rijkswaterstaat is ook bezig met een onderzoek naar hoe de vaarroute op de lange termijn betrouwbaar kan worden gehouden. Het resultaat van dat onderzoek gaat naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is de bedoeling dat het onderzoek eind 2023 klaar is.