Minister Harbers denkt na over sensoren in tunnels naar aanleiding van problemen A7

Mark Harbers © ANP
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat wil kijken naar het plaatsen van sensoren in tunnels. Aanleiding voor het verkennen van dat idee zijn de problemen die in december aan het licht kwamen in de Prinses Margriettunnel in de A7.
Het gaat om sensoren die nu al in sommige bruggen zitten. Zij kunnen een 'voorwaarschuwing' geven als er iets met de brug is. Het systeem wordt nog niet ingezet bij tunnels, maar die optie wil de minister nu wel bekijken, zo laat hij weten in een brief met antwoorden op Kamervragen van het CDA.

Vergelijkbare tunnel

In 2018 heeft Rijkswaterstaat de Heinenoordtunnel bij Rotterdam onderzocht. Deze tunnel heeft volgens de minister een wat vergelijkbare constructie als de tunnel bij Uitwellingerga. Daar voldeden destijds alle ankers die onderzocht zijn aan de gestelde normen. Er werd dus niet uitgegaan van een "significante faalkans", schrijft Harbers.
Toch ontstonden er dus problemen met de Prinses Margriettunnel. Het is volgens Harbers belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak, pas dan kunnen er conclusies worden getrokken.

Andere inspectiewijze

Het is dan ook te vroeg om te stellen dat de huidige inspectiewijze anders moet. Op dit moment lopen medewerkers van Rijkswaterstaat door een tunnel heen om te kijken of er drempels zijn ontstaan die kunnen duiden op loslatende delen.
Hoogleraar ondergronds bouwen Wout Broere van de TU Delft zei eerder tegen de NOS dat deze manier van inspecteren niet voldoende is. Hij pleit voor een uitgebreide inspectie, waarbij de tunnelankers worden blootgelegd. Het zou betekenen dat het wegdek en het beton weggehaald moeten worden.
Harbers wil niet vooruitlopen op het invoeren van zo'n uitgebreide inspectie. "Of de uitgebreide manier van inspectie moet plaatsvinden, is afhankelijk van de oorzaak van het faalmechanisme bij de Prinses Margriettunnel", schrijft hij.