Dieselauto's alleen nog door APK als ze 'deeltjestellertest' doorstaan

De uitlaat van een dieselauto © Timo Jepkema, Omrop Fryslân
Autogarages die de zogenaamde deeltjestellertest uitvoeren, hebben het deze dagen ontzettend druk. Sinds 1 januari moeten dieselauto's door die test komen, anders komen ze niet door de APK-keuring.
Met de maatregel wil de overheid de fijnstofuitstoot terugbrengen. Bij goed werkende roetfilters is die uitstoot veel lager dan bij roetfilters die niet aan de nieuwe eisen voldoen.
Het wordt daarmee voor de dieselrijder steeds lastiger om de auto op de weg te houden, want niet alle dieselauto's komen door de test. Bij vakgarage Terpstra in Drachten hebben ze sinds de invoering van de nieuwe regel al vier auto's gehad die niet door de test kwamen.
"Wij brengen een slangetje in de uitlaat, de meter mag niet meer dan een miljoen deeltjes aangeven", legt Sjoerd Grolleman van de autogarage uit. De witte VW Caddy die voor de APK moet, stoot 26.000 deeltjes uit. "Die is dus in orde zo."

Positief effect luchtkwaliteit

Bij de verbranding van diesel komen hele kleine deeltjes roet vrij. Om die uitlaatgassen te laten voldoen aan Europese regels, hebben auto's met een dieselmotor een roetfilter. Een deeltjesteller kan heel precies, snel en eenvoudig testen of het roetfilter goed werkt. Als zo'n roetfilter goed werkt, heeft het dus een positief effect op de luchtkwaliteit.
Dieselauto's alleen door APK met deeltjesteller
Het nieuwe apparaat meet dus hoeveel roetdeeltjes er door het filter komen. Komt de dieselauto niet door deze test, dan moet gezocht worden naar de oorzaak. "Het kan in het roetfilter zitten, maar ook in de motor", legt Grolleman uit.
Autorijders kunnen dan een ontheffing aanvragen bij de RDW. De auto wordt dan als vuiler in de administratie gezet, de eigenaar van de auto betaalt dan meer belasting. Verder loopt de automobilist kans dat de auto niet meer welkom is in milieuzones van binnensteden. Dat geldt bijvoorbeeld in Amsterdam, Utrecht en Den Bosch.
De roetdeeltjesteller is de zoveelste klap voor de dieselautobranche. Er werden al minder dieselauto's verkocht door het 'sjoemelschandaal'. Het afgelopen jaar kwam daar de hoge dieselprijs nog bij.
Uiteindelijk wil de overheid dat er helemaal geen dieselauto's meer op de weg rijden. In juni vorig jaar spraken Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer verkocht mogen worden in Europa.
Alle nieuwe auto's moeten dan elektrisch zijn. "Ik denk niet dat dit het einde van de dieselauto is", zegt Grolleman. "Er blijven goede dieselauto nodig. Ik denk dat veel oudere diesels eerder zullen worden verkocht."