Minister Harbers begrijpt het cynisme over de Friese verkeersimpasse: "Trieste realiteit"

Minister Mark Harbers bij de Prinses Margriettunnel © ANP
Minister Harbers heeft begrip voor het cynisme over de verkeersimpasse in Fryslân en het gevoel dat 'de regio' op de tweede plaats komt. "Ik snap dat dit sentiment er is, maar het is absoluut niet zo."
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers geeft aan dat het een 'trieste realiteit' is dat er op allerlei plekken in het land infrastructuurproblemen zijn. "In alle delen van Nederland hebben we bruggen die in de loop van de afgelopen tientallen jaren zo zwaar belast zijn dat het einde levensduur is."
Harbers kwam woensdag op bezoek, om poolshoogte te nemen bij de problemen met de Prinses Margriettunnel in de A7 en de afbrokkelende brug van Uitwellingerga.

In twee maanden van joechei naar janboel

Twee maanden geleden, op 14 november, kon het kabinet juist nog goed nieuws brengen. Het Rijk en de provincie Fryslân hadden eindelijk afspraken gemaakt over vijf Friese bruggen.
De aanpak van de bruggen van Uitwellingerga, Skûlenboarch en Oude Schouw was in december 2021 nog uitgesteld, maar nu reserveerde het Rijk wel geld. Bovendien kon voor Spannenburg en Kootstertille onderzocht worden of er nieuwe bruggen of aquaducten moeten komen.
Het duurde echter slechts een maand voordat omhoogkomend asfalt in de A7 de problemen met de Friese bruggen pijnlijk duidelijk maakte. "Het is bij uitstek de plek in Nederland waar je geen kapot aquaduct wil hebben."
De brug bij Spannenbrug (archieffoto), een van de andere knelpunten © ANP
Harbers was blij dat hij in november geld meekreeg om de bruggen aan te pakken. "Maar daarmee zijn niet gelijk al die bruggen vervangen. Hier is ook geld het probleem niet."

Knelpuntenkaart

Gedeputeerde Avine Fokkens gaf de minister woensdag een 'knelpuntenkaart', waar alle problemen op zijn aangegeven. "Helaas kende ik het kaartje", verzucht de minister.
Het is niet goed als een minister weet waar al die bruggen precies liggen.
Minister Harbers over de knelpunten in Fryslân
"Als je als minister precies weet waar iedere brug ligt, dan is het alleen maar omdat ze al op je bureau zijn gekomen omdat er een probleem is. Toen ik aantrad was het de een na de ander." Harbers noemt Kootstertille en Spannenburg. "Het is niet goed als een minister weet waar al die bruggen precies liggen."
Minister Harbers op bezoek © ANP
Harbers benadrukt wel dat dit de moeilijkste periode is. "Dit is een noodmaatregel. Dit tunneldeel komt omhoog en we weten nog niet precies waardoor, dus weten we ook nog niet hoe je het aan moet pakken." De minister is afhankelijk van Rijkswaterstaat, ingenieurs en een aannemer.

Geen valse verwachtingen

Hoofdingenieur-directeur Joost de Ruig van Rijkswaterstaat geeft aan dat de grootste urgentie zit bij het onderzoeken of de tunnel wel deels kan worden opengesteld, bijvoorbeeld voor twee keer één rijstrook.
"Maar daar kan ik nog niets over zeggen, dat weet ik niet", zegt hij. "Ik zou het dolgraag willen, maar ik wil ook geen verwachtingen wekken die ik niet kan waarmaken."
Wat er gebeurd is onder de tunnelbak, is nog niet duidelijk. Wel lijkt het erop dat er meerdere ankers zijn losgeraakt. "Het is de vraag of we alles moeten vervangen, dat hangt ervan af hoe het erbij staat."
Verkeersdrukte op de brug van Uitwellingerga © CAMJO media
Een grote groep ondernemers heeft in een brandbrief aan de minister kenbaar gemaakt niet voor lange tijd gebruik te willen maken van B-wegen. Ze hopen op een tijdelijke oplossing.
Efko Beton merkt als directe 'buurman' van de brug bij Uitwellingerga de grote drukte op de Nije Dyk, die parallel aan de A7 ligt. "In het begin kwam vooral de veiligheid in het geding, de ontsluiting van het industrieterrein. Zij reden 60-70 kilometer per uur, het invoegen is dan levensgevaarlijk", zegt Ruurd Riemersma van het bedrijf.
Hij is blij dat er nu verkeerslichten zijn en dat de minister het serieus neemt. "Al is de informatievoorziening wel vrij summier, omdat ze nog niet weten waarom de ankers bij de tunnel zijn geknapt."