Amelander sneldienst stopt met nachtelijk vervoer: "Aderlating voor bereikbaarheid"

Een boot van Veltman Marine Services © Veltman Marine Services
Op Ameland is geschokt gereageerd op het besluit van Veltman Marine Service om vanaf 1 januari 2023 te stoppen met het vervoer van personen als het donker is. Beperkende regelgeving zorgt voor dit besluit en Veltman krijgt geen vergunning om de dienst voort te zetten.
"Als gevolg van de Wet Natuurbescherming zien wij ons genoodzaakt onze dienstverlening bij donker te stoppen", zo laat Richard Veltman van het bedrijf weten.
Veltman verzorgt al 30 jaar een sneldienst tussen het eiland en de vaste wal. Zij zijn 24 uren per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar te bereiken. Vanaf het nieuwe jaar zal dit alleen nog tussen zonsopgang en zonsondergang zijn voor overtochten.

Bezorgde berichten van het eiland

Vanaf het eiland komen meerdere bezorgde berichten. In de afgelopen jaren zijn er namelijk door het bedrijf vele 'waardevolle' vaarten gemaakt buiten de veerdienstregeling, om bijvoorbeeld eilanders bij een familielid te krijgen dat op sterven lag in het ziekenhuis.
"Ook de politie, brandweer en ambulancepersoneel deden regelmatig een beroep op onze dienstverlening, net als technisch personeel en nutsbedrijven als er een storing of gaslek was", laat Veltman weten.

"Aderlating voor de bereikbaarheid"

"Het is een aderlating voor de bereikbaarheid van ons eiland, dat is wel wat de algemene tendens op het eiland", vertelt Jeanet de Jong. "Erg jammer, weer een verbinding die wegvalt", vertelt een andere eilander.
Voor ondernemer Veltman is het een lange 'strijd' geweest. "Al 12 jaar zijn we bezig om een ontheffing te krijgen, maar inmiddels ben ik uitgeprobeerd. In 2010 heeft Rijkswaterstaat uitgevaardigd dat varen bij donker voor schepen kleiner dan 20 meter beperkt is tot 20 km/uur in het Waddengebied. Voor schepen groter dan 20 meter geldt deze beperking niet."

Veltman mist 'ruggensteun' van verschillende partijen

In die afgelopen twaalf jaar heeft Veltman een bedrijf ingeschakeld om met vaarwegbeheerder Rijkswaterstaat, de Provincie en het ministerie van I&W invulling te geven aan de wettelijk geboden ruimte. Een van de opties was dat de sneldienst van Veltman onder de schepen groter dan 20 meter zou vallen.
De tweede optie was aantonen dat de overtochten van Veltman geen schade aan het milieu toebrengen. Bovenstaande partijen steunden volgens Veltman in de afgelopen twaalf jaar niet om de vergunning rond te krijgen.
Zonder een vergunning in het kader van de Wet Natuurbescherming is het bedrijf niet bevoegd om bij donker snel te varen met haar schepen. Dit is onlangs juridisch beoordeeld en bevestigd.

Debat

"Het gaat ons enorm aan het hart dat we deze stap moeten maken. Voor ons is er geen hoop meer dat de overheid ons ruimte biedt om met onze schepen een 24/7/365 dienstverlening voor de Amelander gemeenschap te blijven verzorgen", zo schrijft Veltman in een brief die hij rondstuurde aan zijn relaties.
Fractievoorzitter Caroline van der Plas van de BBB is van plan om vanavond in een debat een vraag te stellen over de hele situatie, zo laat zij op Twitter weten.