Chauffeurs in leerlingen- en zorgvervoer staken 24 uur voor betere cao

Leerlingenvervoer © ANP
Chauffeurs van een aantal bedrijven in het leerlingen- en zorgvervoer leggen vandaag voor 24 uur het werk neer. De vakbonden hebben maandenlang onderhandeld, en met een petitie 2.500 handtekeningen opgehaald, maar volgens FNV heeft dat niet geholpen.
Onder andere taxibusjes van Dorenbos en Witteveen rijden niet. Leerlingen worden dus niet opgehaald om naar school te worden gebracht, maar het gaat ook om mensen die normaliter naar de dagbesteding worden gereden.
Het uurloon is laag. "Na elf jaar werken is het uurloon, in de hoogste trede, 14,59 euro", zegt Elis Tillema-Rost Onnes van de vakbond FNV. De werkgevers willen daar in de nieuwe cao iets bij doen, maar dat is niet genoeg, vindt de vakbond. "In 2023 komt er 8 procent bij en een jaar later nog 4 procent, maar dat is in deze tijd van hoge inflatie niet genoeg. Dat is een te grote gok als je zo'n laag salaris hebt en de meeste chauffeurs krijgen geen voltijdscontract, ook al zouden ze dat wel willen."

Zorgen over wachtdagen

Een ander punt van zorg zijn de wachtdagen. De eerste ziektedag wordt niet betaald. In het nieuwe aanbod wordt die eerste dag wel betaald maar als de werknemer binnen een maand weer ziek is, is dat wel een wachtdag. Bij de vierde keer ziekmelden worden twee wachtdagen gerekend. "Dat vinden de chauffeurs niet eerlijk, net als de pauzeregeling. De chauffeurs werken hard, ook hier is een personeelstekort en ze maken lange dagen waarin er soms is niet eens tijd is voor een volledige pauze."
Elis Tillema-Rost Onnes van FNV
Vakbond CNV doet niet mee aan deze actie omdat ze het verbeterde aanbod aan de leden voorleggen. "De FNV vindt het een verslechterd aanbod en dat zit met name in de wachtdagen." Als de werkgevers niet met een beter voorstel komen, sluit de vakbond meer acties niet uit.
© Omrop Fryslân, Willem Vermeltfoort
Bij het FNV-kantoor in Leeuwarden stonden 's ochtends vroeg al mensen die zich als staker wilden inschrijven. Eigenlijk moet je 50 uur per week werken wil het rendabel zijn, zei één van de stakers.
"We zijn er klaar mee, ik wil niet staken, maar we hebben geen keuze meer", zei een van de stakers. Al 650 mensen zijn dit jaar gestopt in de sector, er is een groot tekort aan chauffeurs.
Verslaggever Willem Vermeltfoort sprak met een van de stakers (1)
© Omrop Fryslân, Willem Vermeltfoort
Verslaggever Willem Vermeltfoort sprak met een van de stakers (2)