Veel meer stroomcapaciteit Harlingen en eilanden nodig voor elektrische veerdienst

Directeur Dirk Spoor van Rederij Doeksen © Omrop Fryslân
De veerdiensten op de Waddeneilanden willen onderzoeken of elektrisch varen een optie is. De grootste hindernis is de stroom, want evengoed op de eilanden als in Harlingen is te weinig capaciteit.
"Je hebt zeer zware stroomaansluitingen nodig om de boten op te laden", legt directeur van Rederij Doeksen uit. "Die zijn er nog niet. Als wij in de toekomst elektrisch willen varen, moeten we nu beginnen met het aanleggen van de infrastructuur."

Vooruitwerken naar concessie

Rederij Doeksen en Wagenborg Passagiersdiensten voeren een concessie uit in opdracht van het Rijk en die loopt in 2029 af.
"Wij verwachten dat in 2026 of 2027 een aanbesteding komt voor de volgende periode. Wij denken dat het slim is dat voor die tijd duidelijk is of die laad-infrastructuur er komt of niet.

Kabel door het Wad verdubbeld.

Het opladen zou overal moeten kunnen, maar vooral op de eilanden is zoiets een uitdaging, zegt Spoor. "Er ligt een kabel door de Waddenzee voor de stroomvoorziening, die moet bijna verdubbeld worden als dit gerealiseerd moet worden. Dat kost veel geld, daarom zijn wij nu ook met het Rijk in gesprek."
De veerboot Rottum van Wagenborg Passagiersdiensten © Omrop Fryslân, Sian Wierda
Boten kunnen tegenwoordig goed elektrisch varen, maar niet alle boten van Doeksen zouden geschikt zijn. "Onze nieuwe boten die op LNG varen, kunnen wij ombouwen. Maar voor de andere boten is dat moeilijker. Die zijn zwaarder gebouwd en hebben veel ruimte nodig voor de accupakketten."

Klimaatneutrale veerdienst

Of het Rijk aan een overstap zou willen meebetalen, weet Doeksen niet. Het onderzoek is ook nog in het beginstadium. Maar het uiteindelijke streven is wel een klimaatneutrale veerdienst. "Er moet geïnvesteerd worden, maar dan heb je daar ook weer een hele tijd voordeel en plezier van. En het milieu ook", zo zegt Spoor.
Er zijn ook alternatieven, zoals Bio-LNG, biomethanol of HVO. "Maar met elektrische boten behaal je de meeste milieuwinst, dat is de beste oplossing."