Inspectie maakt afspraken met bruine vloot: "Vak van schipper gaat bijna 100 procent over veiligheid"

Paul van Ommen © Omrop Fryslân
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft afspraken gemaakt over het vergroten van de veiligheid op de schepen van de bruine vloot. Aanleiding was het ongeluk op het schip de Risico waarbij een meisje van 12 om let leven kwam.
Er zal onder meer worden ingezet op het delen van kennis tussen schippers en keuringsinstanties. "Het gaat over allerlei onderdelen van de schepen en hoe je ermee om moet gaan", zegt Paul van Ommen, van de vereniging voor Beroepschartervaart BBZ.
De onderzoeksraad heeft een paar jaar geleden gezegd dat die kennis er wel is, zegt Van Ommen. Alleen niet "in alle uithoeken van de sector".
Daar zal nu aan gewerkt worden. "Nu moeten we beter gaan kijken hoe we in alle uithoeken van de sector terecht kunnen komen met die kennis. Ook als mensen die niet zelf gaan halen."

Eerder informeren

De ILT legde eerder 39 schepen aan de ketting omdat de papieren niet op orde waren. Het zogenaamde 'certificaat van tuigage' ontbrak. Dat is het bewijs dat materiaal zoals de mast en de giek aan alle eisen voldoet.
De bruine vloot in Harlingen © Omrop Fryslân
De inspectie zal eigenaren eerder informeren over de einddata van de certificaten van hun schip. Dat horen schippers zelf ook in de gaten te houden, zegt Van Ommen. Toch gaat dat niet altijd goed. "Kennelijk niet, want er is na het ongeval vastgesteld dat er verschillende schepen waren waarvan de certificaten verlopen waren."
Schippers worden nu met een email nog eens op de hoogte gebracht als een certificaat bijna verloopt. "Net als bij je auto als de APK dreigt te vervallen, dat gaan ze nu ook doen bij schepen."

Veiligheid

Veiligheid blijft één van de belangrijkste zaken binnen de chartervaart, vindt Van Ommen. "Het vak van schipper gaat bijna 100 procent over veiligheid. Als er iets verkeerd gaat, dan moeten we gaan kijken waar het mis is gegaan, hoe we kunnen verbeteren en waar de risico's zitten."