Schippers verbaasd over besluit inspectie: "Wij nemen onze verantwoordelijkheid"

© Omrop Fryslân, Aise van Beets
Schippers van de bruine vloot in Harlingen reageren verbaasd op het besluit van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) om 39 schepen voorlopig niet te laten uitvaren. Er zijn veel vragen, bijvoorbeeld om wat voor schepen het gaat.
Echt zin om met journalisten te praten, hebben de meeste schippers in Harlingen donderdagmiddag niet. "De sector krijgt al zoveel klappen", roept een schipper die niet met naam genoemd wil worden vanaf zijn schip.
Anderen zijn boos. "We voelen ons zwaar beledigd", zegt een schipper die als zzp'er werkt op een historisch zeilschip. Hij wil niet bij naam worden geciteerd. "Ik ken geen schipper in Harlingen die bij die 39 schepen hoort. Neem van mij aan: het is een klein wereldje met veel contacten. Als er een schip uit Harlingen bij had gezeten dan hadden we het geweten."

'Rol keuringsinstanties dubieus'

De ILT legde de 39 schepen donderdag aan de ketting omdat de papieren niet op orde waren. Het zogenaamde 'certficaat van tuigage' ontbrak. Dat is het bewijs dat materiaal zoals de mast en de giek aan alle eisen voldoet.
Maar volgens de zelfstandige schipper ligt de oorzaak van de problemen niet bij de papieren, maar bij de keuringsinstanties. "Die laten al jaren te wensen over. Ik zag voor onze neus dat iets wat absoluut niet door de beugel kon tóch werd goedgekeurd. Maar wij schippers nemen echt onze verantwoordelijkheid wel hoor. Bij twijfel haal je zo'n ding eraf!"

"Al jaren in de loods"

Hij denkt ook dat er schepen bij zitten die al jaren niet meer het water op gaan. "We weten niet om wat voor schepen het gaat, maar het zou best kunnen dat ze al jaren in een loods liggen en dat de papieren daarom niet op orde zijn."
Toch is er ook een schipper die het goed vindt dat de inspectie deze stap zet. "Het is goed voor de sector. Als een collega de zaken niet voor elkaar heeft, raakt dat ons allemaal. Als de inspectie vindt dat deze 39 niet mogen varen, dan zullen ze daar wel een reden voor hebben. Maar ik heb van geen enkele collega-schipper nog gehoord dat hij aan de ketting moet."