Branchevereniging Bruine Vloot: 'Ongeluk gebruiken als moment van reflectie'

Paul van Ommen © Omrop Fryslân
Het fatale giek-ongeluk met het schip de Risico wordt door de bruine vloot gebruikt als monument van reflectie. Dat zegt de directeur van de Belangenvereniging voor beroepschartervaart (BBZ), Paul van Ommen.
"Wij trekken het ons natuurlijk enorm aan dat er iets is gebeurt bij onze schepen. We moeten een ongeval altijd gebruiken als moment van reflectie en om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn", zegt Van Ommen.
Bij het ongeluk op de Risico kwam de 12-jarige Tara uit Den Haag om het leven nadat de giek op haar viel. De oorzaak daarvan is volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid houtrot.

Schijnwerper

Het gebeurde de afgelopen jaren vaker dat personen omkwamen door ongelukken op de bruine vloot. Het is volgens de directeur niet zomaar gedaan om meteen een oplossing te vinden en ongelukken te voorkomen.
"Daar heeft iedereen zijn eigen rol in te spelen. De schippers moeten kijken waar precies de zwakheden zitten. Het ongeval moet een schijnwerper richten op wat er bij ons zwak is", zegt Van Ommen.
"Tegelijkertijd speelt de overheid daar een rol in met de regels die ze uitvaardigen. En ook de certificerende instanties die het schip bezoeken en daadwerkelijk vaststellen of het schip voldoet aan die regels."

Aansprakelijk

De ouders van Tara hebben de rederij van de Risico aansprakelijk gesteld voor het ongeluk. "Dat zat erin, dat dat zou gebeuren", zegt Van Ommen.
Van Ommen weet echter niet of het schip slecht was onderhouden. "Volgens mij staat het schip goed bekend, maar er loopt nu een onderzoek naar. Dus dat durf ik niet te zeggen."
Wel weet hij dat sommige schippers al bezig zijn om hun schepen aan te passen. Zo zijn er schippers die hun houten masten laten vervangen door stalen masten. Van Ommen vraagt zich echter af of dat de oplossing is: "Eerlijk gezegd vind ik dat eigenlijk ook jammer. Ik denk dat hout in goede handen een mooi, goed materiaal is dat past bij die traditionele schepen. Ik weet ook niet of overstappen op staal direct het probleem oplost."
Toch moedigt hij schippers aan om door te gaan. Met het zoeken naar mogelijke oplossingen. "De opdracht aan ons allen is, in de eerste plaats aan de schippers, wat doen wij om die risico's beheersbaar te maken. En is dat voldoende? Hebben we blinde vlekken? Dat gaat continu door en dat stopt nooit."