Ouders Tara stellen rederij aansprakelijk voor dodelijk ongeluk met charterschip

De Risico, het schip waar het ongeluk mee gebeurde © ANP
De familie van de 12-jarige Tara die twee weken geleden omkwam door een kapotte giek op het zeilschip Risico, stelt rederij Vooruit verantwoordelijk voor het ongeluk. Het was te voorkomen geweest, zeggen ze.
Tara, die met haar school uit Den Haag aan het varen was op de Waddenzee, kwam op 31 augustus om het leven toen de giek van de Risico brak. Dat kwam door houtrot, zei de Onderzoeksraad voor Veiligheid vorige week.
De ouders van Tara hebben niet alleen verdriet, maar zijn ook boos dat dit ongeluk kon gebeuren. Volgens hen had Tara niet het enige slachtoffer kunnen zijn. "Kort voor de val van deze giek waren er nog twee opvarenden op het dek, zij gingen toevallig onderdeks."
De familie zegt dat de overheid, keuringsinstanties en de branche hun werk niet goed hebben gedaan. De Onderzoeksraad was in 2017 namelijk met aanbevelingen gekomen nadat houtrot ook al de oorzaak was van een ongeluk op het schip de Amicitia.

"Aanbevelingen niet geïmplementeerd of uitgevoerd"

"Klip en klaar wordt vastgesteld, dat ondanks de niet voor tweeërlei uitleg vatbare aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid uit 2017, deze aanbevelingen niet werden geïmplementeerd, niet werden uitgevoerd door betrokken partijen."
Advocaat Herman Zandijk van de ouders legt uit waarom de rederij nu aansprakelijk wordt gesteld: "Zij zijn verantwoordelijk voor het in de vaart brengen en houden van dit schip. En dus ook voor het onderhoud ervan."

Ministers ter verantwoording roepen

In het bericht vraagt de familie de Tweede Kamer om de verantwoordelijke ministers, die van Infrastructuur & Waterstaat en van Economische Zaken & Klimaat, ter verantwoording te roepen.
Mogelijk zou een jaarlijkse apk-keuring door onafhankelijke experts bijdragen aan meer veiligheid, maar daar moet de overheid over besluiten, vindt de advocaat. "Zo kan en mag het niet langer doorgaan."