Branchevereniging bruine vloot over ongeluk: 'Oud schip is niet automatisch onveilig'

It skip yn de haven fan Harns © ANP
Een dag na het fatale ongeluk op een charterschip van de bruine vloot bij Terschelling waarbij een meisje van 12 jaar omkwam, sprak Omrop Fryslân met Paul van Ommen, directeur van de Belangenvereniging voor beroepschartervaart BBZ. Hoe kijkt hij erop terug en is hij het eens met burgemeester Ina Sjerps van Harlingen dat dit geen incident meer is?
Het is nu een dag later. Wat is uw overheersende gevoel?
Het is lastig om verder te denken dan het leed wat aangericht is. Dat wat die familie en dat meisje is overkomen en de schoolkinderen.
Hebt u de schipper al gesproken?
Niet met de schipper zelf, wel met zijn partner. Ik wilde weten hoe het met hem gaat. Dat doen we standaard als er iets is gebeurd. Hij is niet bij ons aangesloten, maar het is een klein wereldje en we kijken goed naar elkaar. Over de toedracht van het ongeval en wat er precies is gebeurd, hebben we het niet gehad.
De burgemeester van Harlingen wil graag met de branchevereniging in gesprek, want dit is geen indicent meer.
Daar staan we helemaal voor open, doen we direct.
Vindt u ook dat dit geen indicent meer is?
Dat is lastig om te beoordelen. De toedracht van het ongeval moet uitwijzen of er sprake is van een incident of van een systematisch probleem. Die informatie heb ik nog niet en daarom is het nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen.
Hoe kan een giek nu knappen, zoals op de foto's te zien is?
Dat is nu nog speculeren. Het zou kunnen dat het is gebeurd door overbelasting. Of dat met het materiaal te maken heeft of met de wind, weet ik niet.
Het waaide toen wel hard op het Wad.
Niet uitzonderlijk, naar ik meen van schippers te horen. Dit zouden veilige omstandigheden moeten zijn.
Dergelijke ongelukken op een charterschip komen vaker voor. War voor gevolgen zal dit hebben voor de vloot?
Er zullen wel annuleringen gaan komen, maar eigenlijk is mijn hoofd nog niet vrij om daarover te denken. Ik ben nu vooral bezig met het enorme leed wat dit veroorzaakt heeft. Het is erg aangrijpend. En daarna denk ik: Zetten we de juiste stappen om erachter te komen wat er precies aan de hand is? Lossen we het goed op? Hoe ziet het vervolg eruit en wat betekent dit voor de reputatie van de sector?
Na het ongeluk met de Amicitia in 2016 waarbij drie Duitsers om het leven kwamen, is er een onderzoek ingesteld en zijn er adviezen gegeven aan uw branchevereniging. De vereniging zelf heeft een veiligheidsgroep opgericht. Heeft dat geholpen en wat doet die groep op dit moment?
Ik weet nog niet of het geholpen heeft in relatie tot dit laatste ongeval, want ik weet nog niet de exacte toedracht is. Het geeft wel aan hoe we hiermee om willen gaan. We willen ons graag kwetsbaar opstellen. Aan het varen met zeilschepen kleven risico's. Ongelukken zijn een gegeven, maar wij willen dat niet als een gegeven accepteren. We doen er alles aan om de risico's de kop in te drukken.
Is het nog wel veilig?
In de emotie van het moment zou ik nog steeds durven zeggen dat dat zo is. Alles is erop gericht om het aantal ongelukken te reduceren tot nul.
Maar als je in auto stapt, weet je dat er ook risico's kleven aan autorijden. Ik ben goed voorbereid als ik de rit onderneem. Onze schippers zijn altijd gericht op veiligheid en verbetering. Veiligheid en veiligheidscultuur is iets dynamisch.. Dat staat nooit stil. Je bent er altijd mee bezig, Ook nu weer.
Wat vindt u van een reactie als ' Houd toch op met die oude schepen' op sociale media?
Ik kan me dat in de emotie van het moment wel voorstellen. Maar een oud schip betekent niet automatisch dat het onveilig is. Deze schepen voldoen aan Europese veiligheidsregelgeving. Er zit een stringent toezichtapparaat op, plus serieuze opleidingen. We voldoen aan dezelfde opleidingseisen als de binnenvaart en de zeevaart.
Het is een volledig geïntegreerde maritieme tak die in alle opzichten volledig meedraait met het normale nautische leven. Dus het feit dat een schip oud is, betekent niet dat een schip onveilig is.
De Landelijk Eenheid van de politie doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk met het bruinevlootschip bij Terschelling. Het gaat om technisch onderzoek door de Dienst Infrastructuur. Dat is specialistisch werk en het neemt veel tijd in beslag om dat zorgvuldig te doen.