Friesenbrücke wordt veel duurder, maar DB zet project toch door

Artist impression van de nieuwe Friesenbrücke bij Weener © Deutsche Bahn
De Friesenbrücke over de rivier de Eems in Duitsland wordt veel duurder. De kosten van de spoorbrug bij Weener worden nu door Deutsche Bahn geschat op 200 miljoen euro. Een aantal jaar geleden ging DB nog uit van 66 miljoen euro.
DB Netz, het Duitse ProRail, wil de nieuwe brug over ruim twee jaar - eind 2024 - opleveren. Het gaat om de grootste draaibrug van Europa. De nieuwe brug is nodig, omdat de oude brug werd vernield bij een ernstige aanvaring in 2015.
Duitsland heeft met Nederland afgesproken dat de spoorverbinding weer hersteld en verbeterd wordt. Ruim een jaar geleden is begonnen met de volledige sloop van de Friesebrücke.
Zo lag de Friesenbrücke ervoor na de aanvaring in 2015 © ANP
De Friesenbrücke is nodig voor het internationale treinverkeer tussen Groningen en Oldenburg en Bremen in Duitsland. Dat verkeer wordt al sinds 2015 verzorgd door bussen, die treinreiziger afleveren bij het station van Leer.

In een keer van Harlingen naar Bremen

Directeur Anne Hettinga van vervoersbedrijf Arriva, dat de dienstregeling op het traject verzorgt, heeft hoge verwachtingen van de verbinding. Hij wil al langer investeren in het traject, zei hij afgelopen jaar, toen het herstel begon. "Zo wil ik mijn droom realiseren: instappen in Harlingen en in dezelfde trein doorrijden naar Bremen."
Ook voor het eventueel doortrekken van de nog aan te leggen Lelylijn naar Duitsland is het belangrijk dat er weer een functionerende spoorverbinding komt tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland.