Merk Fryslan wil meer inzetten op cultuur- en natuurtoerist

Bomen bij het Zaailand © Leo Middelsé, Ilona de Vries
Merk Fryslân wil meer inzetten op de cultuur en natuurtoerist. De culturele manifestatie Arcadia sluit hier perfect bij aan, zo meent de marketingorganisatie van onze provincie.
"We willen geen hogere pieken van toeristen in de zomer, maar we willen het meer spreiden over het hele jaar", vertelt directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân. "In de zomer is het hier al druk en mooi, maar buiten het hoogseizoen willen we meer bezoekers trekken."
Meer cultuur- en natuurtoeristen binnenhalen
De organisatie wil een van de duurzaamste bestemmingen van Europa worden. "Hierbij willen we een doelgroep aanspreken die gaat voor cultuur en natuur en hopen dat er in de aanloop naar het hoogseizoen meer bezoekers naar Fryslân toe komen." Volgens Cnossen sluit een evenement als Arcadia, dat in het voorjaar al is begonnen, hier perfect bij aan.

Meerwaarde

Ook ondernemers in Leeuwarden zien de meerwaarde van cultuur, zo als horecabedrijf In de Brouwerij dat aan het Zaailand zit. "Zeker toen Bosk op het Zaailand stond, was er veel aanloop bij ons op het terras", vertelt Baukje Haarsma van In de Brouwerij.
Volgens Haarsma waren het vooral mensen uit de regio die er speciaal voor kwamen. Toeristen van buitenaf wisten het vaak niet. "We hebben er als bedrijf ook op ingespeeld. Zo hebben we een speciaal pilsje gebrouwd: het Bosbiertje, dat we op de tap hadden en in een pakketje verkochten."