Een miljard views voor Omrop Fryslân-gifjes: "Een gifje zegt meer dan duizend woorden"

© Omrop Fryslân
Gifjes met populaire Friese uitspraken als 'Koe minder' en 'Opsokkebalje' gaan de wereld over. Omrop Fryslân-redacteur Lars Hoekstra is trots op het succes van zijn korte filmpjes. "Eén miljard views, dat is echt een groot succes!"
In het snel veranderende medialandschap wil ook Omrop Fryslân zijn publiek op alle mogelijke manieren bereiken. Bijdragen van de omroep zijn al langer te vinden op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en TikTok, maar het succes van de gifjes overtreft alles. Nou is Giphy geen sociaal kanaal, maar het kan wel gebruikt worden op al die kanalen.
Omdat er eerst alleen maar Engelstalige gifjes te vinden waren, vond Omrop Fryslân het hoog tijd voor Friese varianten. Ondertussen zijn er al zo'n 1.200 Friese gifjes online te vinden via Giphy.
"Ze worden massaal gedeeld", zegt hoofdredacteur Ingrid Spijkers.
Mijlpaal: 1 miljard Friese gifjes
Gifjes zijn de afgelopen jaren erg populair geworden. Naast een groei in het gebruik van emoji's, worden ook gifjes meer gebruikt. "Mensen willen zich graag uiten en hoe kun je emoties beter weergeven dan met gifjes? Want een gifje zegt meer dan duizend woorden", zegt Lars Hoekstra.
In 2007 maakte Hoekstra zijn eerste gifjes, waarbij hij de internettrends van die tijd vertaalde naar gifjes. Natuurlijk op zijn Fries. Deze basis gebruikt hij nog steeds, omdat de teksten heel duidelijk te lezen zijn.
Hoekstra begrijpt heel goed waarom de korte filmpjes zo populair zijn. "Omdat een gifje aangeeft hoe je je voelt, is het ideaal voor op WhatsApp of ander digitaal verkeer."
Vaak schiet mij iets te binnen en dan moet ik snel een gifje maken, want anders vergeet ik dat weer.
Lars Hoekstra
Maar dat zijn gifjes zo populair zouden worden, had ook Hoekstra niet verwacht. "Eén miljard views, dat is echt een groot succes! Het is meer dan andere regionale omroepen en wat minder dan de landelijke omroepen, maar die zijn ook wat groter natuurlijk."
Op de fiets naar het werk krijgt hij vaak een idee. "Vaak schiet mij iets te binnen en dan moet ik snel een gifje maken, want anders vergeet ik dat weer."

Laagdrempelig en actueel

Hoofdredacteur Ingrid Spijkers vindt het heel belangrijk dat alle verschillende doelgroepen goed bediend worden. "We hebben hier een club met mensen die er zó'n goed gevoel voor hebben. Daarmee bereiken we heel veel jongeren die anders misschien minder snel bij Omrop Fryslân zouden komen."
De gifjes zijn niet alleen maar grappig. "We steunen op een heel leuke en toegankelijke manier de Friese cultuur en taal, en we proberen dat vaak met een actuele insteek te doen."
Wat is in gifje?
Eigenlijk zijn gifjes al heel oud, het bestandsformaat komt uit 1987 en betekent "Graphics Interchange Format". Een gifje zou je kunnen zien als een filmpje zonder audio of een bewegend plaatje.
Regelmatig krijgt Spijkers ook complimenten voor de bijdragen die Omrop Fryslân op sociaal media plaatst. "Het is wel heel populair onder bijvoorbeeld studenten. Ze worden massaal gedeeld, dat kan ook op alle platformen."

Aantal views bij andere omroepen (regionaal en landelijk)

Omroep Aantal views
RTL 2,6 miljard
Radio 2 1,9 miljard
SBS 6 1,2 miljard
Omrop Fryslân 1 miljard
VPRO 563 miljoen
Omroep Gelderland 151 miljoen
RTV Noord 108 miljoen
NOS 49,6 miljoen
RTV Drenthe 16,7 miljoen
RTV Utrecht 10,7 miljoen
Omroep Brabant 4,3 miljoen
Omroep Zeeland 2,6 miljoen
L1 513.000
Het succes van de gifjes betekent ook een grote stimulans voor de Friese taal. Wie bedenkt dat Fryslân 650.000 inwoners telt, realiseert zich dat 1 miljard views een enorm bereik en impact betekenen.
"Het hoge aantal views laat zien dat het Fries een levendige taal is en dat het veel wordt gebruikt", zegt Lysbeth Jongbloed, die vorig jaar gepromoveerd is op het gebruik van het Fries op sociale media.
En het einde is nog niet in zicht, denkt Lars Hoekstra. "Giphy staat niet stil en wij ook niet. Ze willen ook meer met audio doen, dus wie weet krijgen wij dan in de toekomst toch weer een soort Fries soundboard met gifjes!"
Hoe maak je gebruik van onze gifjes?
Druk in WhatsApp bij het schrijfvenster op het notitieblokje, daarna op het vergrootglas en zoek dan op frysk/momint/fryslan of iets anders Friestaligs, dan krijg je automatisch een Fries gifje. Daarnaast kun je ook gifjes gebruiken in bijvoorbeeld Facebook/Twitter/Instagram/Teams en zelfs ook op het werk via Outlook.
Mis je nog gifjes?
Er zijn nooit genoeg gifjes, dus heb je een idee voor een gifje? Laat het ons vooral weten, dat kan via gifke@omropfryslan.nl.
Uit het onderzoek van Jongbloed blijkt dat een Friese actie ook een Friese reactie oplevert. "Als mensen Fries zien, gebruiken ze het zelf ook sneller. Zelfs korte kreten als 'jawis' zijn een uiting van je Friese identiteit. Daar ben je trots op en dat wil je laten zien. Door een Friese gif te gebruiken, geef je ook aan dat een ander Fries tegen je kan praten."
Jongbloed gebruikt ze zelf ook. "Ik stuur ze ook wel naar mijn vader en moeder. Het is voor jong en oud."