Staatssecretaris geeft 'winstwaarschuwing' af over Lelylijn: "Ik moet eerlijk zijn"

Staatssecretaris Vivianne Heijnen © ANP Foto
Inwoners van Fryslan en Groningen moeten nog niet teveel rekenen op de komst van de Lelylijn. Staatssecretaris Vivianne Heijnen is sceptisch over een eventuele bijdrage uit Europa voor de snelle treinverbinding tussen het Noorden en de Randstad.
De bijdrage uit Europa is nodig, omdat het kabinet zelf drie miljard euro heeft begroot en de aanleg van de Lelylijn minimaal het dubbele zal kosten.

Winstwaarschuwing

"Ik wil een winstwaarschuwing afgeven", zegt ze bij het debat over de infrastructuur in ons land. "We hebben een enorm ambitieus coalitieakkoord, waarin drie miljard euro is uitgetrokken voor de Lelylijn. Voor het project is nu de helft van het geld binnen, we moeten nog de helft ophalen."
Heijnen geeft aan dat er niet teveel van de bijdrage vanuit Europa moet worden verwacht. De regio en een deel van de Kamerleden hoopt dat de Europese Unie miljarden zal bijdragen aan de aanleg van de Lelylijn, maar dat is nog lang niet zeker.

Voorwaarden

Onder meer het Friese Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) kreeg recentelijk van een topambtenaar van het ministerie van Infrastructuur te horen dat het nog niet zo makkelijk is.
De Lelylijn moet allereerst aan een aantal voorwaarden voldoen: de verbinding moet 'grensoverschrijdend' zijn, de trein moet minimaal 160 kilometer per uur rijden, het spoor moet toegankelijk zijn voor langere vrachttreinen en het spoot moet geëlektrificeerd zijn, zo vertelde afdelingshoofd Geert Buijs van het ministerie van Infrastructuur aan leden van de Tweede Kamer.

Landen vechten om miljarden

Ook is het afwachten of de Lelylijn überhaupt kans maakt op Europese financiering, schetst Buijs. "Er is 25,81 miljard euro beschikbaar", legde Buijs toen uit. "Bijna de helft van dat bedrag is toebedeeld aan EU-cohesielanden."
Buijs schetste toen ook een beeld dat Nederland vaker plannen heeft ingediend, maar het eerder miljoenen ontving dan miljarden. "Tussen 2014 en 2020 was er in Europa een redelijk vergelijkbaar bedrag begroot. Daarvan ging in totaal 670 miljoen euro naar Nederlandse projecten en 223 miljoen euro naar Nederlandse spoorprojecten."

"Verschrikkelijk schande"

De Lelylijn heeft Europese miljarden nodig om überhaupt kans van slagen te hebben. Kamerlid De Hoop wil van de staatssecretaris nog weten welke potjes geld ze eventueel nog kunnen aanboren.
"Ik verneem uit het verhaal van de staatssecretaris dat wanneer Europa niet bijdraagt, de kans klein is dat de Lelylijn er überhaupt komt. Dat zou echt verschrikkelijk schande zijn."

Eerlijke verhaal

Heijnen geeft aan dat ze zich wil blijven inzetten voor de Lelylijn, maar dat ze hierbij 'het eerlijke verhaal' heeft verteld.
"Maar ik wil het beeld van de Lelylijn hoopvol houden", concludeerde ze.