Nederland heeft Lelylijn bij Europese Commissie aangemeld voor internationaal TEN-T netwerk

Staatssecretaris Vivianne Heijnen © ANP
Nederland heeft de Lelylijn afgelopen woensdag in Brussel aangemeld voor het Europese TEN-T programma voor belangrijke internationale transportverbindingen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft het nieuws bekendgemaakt in de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.
Vorige week zei Eurocommissaris Adina Valean bij een werkbezoek aan Rotterdam nog dat ze helemaal geen aanmelding van Nederland had gezien en dat de Lelylijn daarom voorlopig niet in aanmerking komt voor steun uit Europa.

Officieel aangemeld

"Wat de Europees Commissaris heeft gezegd klopt, maar ik kan iedereen geruststellen. Nederland heeft de Lelylijn intussen officiëel aangemeld voor TEN-T en die heeft er in eerste instantie positief op gereageerd", verklaarde Heijnen in de Tweede Kamer.
Het definitieve besluit om de Lelylijn wel of niet op te nemen in het TEN-T netwerk valt waarschijnlijk pas bij de Europese Transportraad in december. Het Friese Kamerlid Habtumu de Hoop (PvdA) vindt dat Nederland aan de late kant is met het aanmelden van de Lelylijn in Brussel, want de opdracht van de Tweede Kamer aan het kabinet om de Lelylijn aan te melden ligt er al een paar maanden.

Europese subsidie

Het opnemen van de Lelylijn in het Europese programma van hoofdtransportverbindingen TEN-T is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor Europese subsidie voor de aanleg van de Lelylijn.
De kosten van de Lelylijn zijn volgens de staatssecretaris '6 tot 9 miljard'. Het kabinet heeft 3 miljard voor de nieuwe spoorlijn van 125 kilometer gereserveerd, mits er ook een bijdrage van de Europese Unie komt.
Voor het promoveren van de Lelylijn en de aansluitende spoorlijn naar Hamburg en Scandinavië tot een TEN-T-verbinding is ook de medewerking van Duitsland van belang.
Heijnen zegt dat ze hierover contact heeft met haar Duitse collega Michael Theurer. Hij zal ook op bezoek komen in Den Haag om met zijn Nederlandse collega Heijnen te praten over het verbeteren van de spoorverbindingen tussen Nederland en Duitsland.
Het traject voor de Lelylijn loopt in principe langs de A6 en A7 © Omrop Fryslân
De noordelijke spoorverbinding tussen Groningen en Leer wordt echter al sinds eind 2015 verzorgd door bussen, omdat toen de Friesenbrücke over de Eems kapot raakte bij een ernstige aanvaring. Duitsland is bezig om die oude brug te vervangen door een draaibrug en hoopt dat die eind 2024 kan worden opgeleverd.

MIRT-verkenning

Heijnen zei verder ook dat ze de Lelylijn de komende tijd verder wil ontwikkelen richting een MIRT-verkenning, een studie die beschrijft wat er nodig is om de spoorlijn te kunnen opnemen in het meerjarenprogramma infrastructuur van het Rijk.
Het gaat dus nog niet om een definitief besluit om de spoorlijn wel of niet aan te leggen, want dan moet er zicht zijn op de beschikbaarheid van 75 procent van de kosten, en op dit moment is nog maar zo'n 30 tot 40 procent van het budget gereserveerd. "Ik heb nu drie miljard. Ik kan van alles willen, maar ik kan geen drie miljard uit een hoge hoed toveren."
Heijnen over het aanmelden van de Lelyline voor het TEN-T programma